sprijin financiar si pentru adultii celiaci

Sprijin financiar si pentru adultii celiaci! | Detalii despre dosar si drepturi

Sprijin financiar si pentru adultii celiaci! Seria de povesti de viata, fara gluten, continua cu povestea Alinei V. – creatoarea paginii Viata Fara Gluten Community. Alina a decis sa povesteasca totul despre procesul de obtinere a unui certificat de handicap pentru o persoana adulta celiaca. Veti afla ce acte trebuie sa contina dosarul si ce drepturi veti primi odata obtinut acest certificat.

In cazul in care sunteti interesati sa aflati care este procedeul de obtinere a sprijinului financiar pentru copiii celiaci, cititi acest articol.

Daca si voi doriti sa va spuneti povestea in cadrul acestei campanii de informare, va rugam sa cititi acest articol.


Un articol scris de Alina V.

Povestea cu aceste plimbari incepe undeva prin luna Aprilie. Primul drum a fost la Primarie, la biroul Asistenta Sociala, pentru a solicita actele necesare intocmirii unui dosar care dupa ce este completat se aduce din nou la biroul Asistenta Sociala. Apoi, cineva de la acest birou depune dosarul la Comisie si aduce la schimb un biletel cu numele, data si ora la care trebuie sa va prezentati la biroul X unde are loc intalnirea cu personalul din comisie.

Am scanat hartia care contine documentele necesare. O gasiti mai jos.

acte-comisie-001

Pentru a intocmi dosarul am avut nevoie de:

  • adeverinta de la medicul de familie unde sa fie specificata boala
  • bilet de trimitere pentru o internare de cateva zile
  • adeverinta de salariat pentru a putea face internarea.

Pana aici totul a fost oarecum usor, dar cand am inceput sa caut medic pt a ma interna, am inceput sa intampin probleme deoarece medicii nu stiau exact de ce am nevoie. Asteptand pe hol si cautand o solutie am vazut o doamna doctor care discuta foarte frumos cu o bunicuta, iar dupa ce a terminat am mers la dansa si i-am explicat ce boala am si de ce am nevoie, iar spre surprinderea mea a stiut despre ce vorbesc.

Internarea a fost pentru o saptamana, de luni pana vineri la spitalul CFR 2. Am avut parte de multe analize, dar in ziua de joi cand am intrebat de unde pot procura un certificat medical, doamna doctor mi-a spus sa am putina rabdare pentru a se putea interesa unde trebuie sa merg si daca trebuie sa achit vreo taxa.

Apoi, vineri de dimineata, mi s-a spus ca trebuie sa achit o taxa de 45 de lei la casieria spitalului  pentru a mi se elibera certificatul medical si separat de acest lucru, timbre in valoare de 4 lei de la Posta. Aceste timbre se lipesc pe certificatul medical.

Aveam nevoie si de o evaluare psihologica pe care am facut o la Medlife. Am mers intr-o zi de miercuri si am discutat cu medicul care se ocupa de aceste analize, iar vineri a fost gata.

Avand adeverinta de la medicul de familie, analizele de la internare si certificatul medical, am continuat sa adun restul de acte necesare. Am inceput cu adeverinta de venit iar in cazul in care locuiti cu alte persoane trebuie sa le rugati sa va aduca adeverinta de la locul de munca. Apoi, adeverinta de la ANAF, de la registrul agricol si de la impozit, atat pentru dumneavoastra cat si pentru ceilalti membrii ai familiei.

De la Primarie se face o ancheta sociala care si ea este depusa la dosar.

Am avut nevoie de un dosar cu sina care a continut urmatoarele:

  • copie B I, atat pentru persoana care este in cauza dar si pentru ceilatlti membrii ai familiei
  • toate actele mentionate mai sus

In luna iulie am reusit sa duc dosarul la Primarie, la biroul de Asistenta Sociala, pentru a fi depus mai departe. Procesul a fost destul de lung deoarece comisia se intruneste doar o data pe luna, iar la luna Iulie pierdusem ziua si a ramas pentru luna August.

Am primit inapoi un biletel in care scria sa ma prezint pe 16.08.2016 la Comisie.

Zis si facut, mi-am luat liber si am mers acolo. Nu pot sa descriu in cuvinte coada pe care am gasit o pe acel hol cand am ajuns, aerul inchis si multi oameni de toate varstele care asteptau sa inceapa strigarea numerelor pentu a ajunge in fata comisiei.

Eu am avut nr. 21 si pana a ajuns la mine am avut putin timp sa mi dau seama cum se procedeaza. Un domn striga numarul, de ex nr. 5 – numele si nr. 6 – numele iar apoi erai condus pe un alt hol unde mai asteptai putin pana erai poftit in biroul unde se aflau cei din comisie.

Cam dupa o jumatate de ora a venit si randul meu. Am intrat in acel birou unde se afla un medic si doua asistente. Medicul a rasfoit dosarul. una din asistente scria intr-o fisa iar cealalta nota ceva in calculator.

Dialogul a fost destul de scurt:

Domnul: Care este handicapul dumneavoastra?

Eu: Faptul ca am boala celiaca iar unicul tratament existent pana in prezent este regimul alimentar fara gluten care este destul de costisitor.

D: Evaluare psihologica v-ati facut?

E: Da, este in dosar.

D: Nu v-am intrebat unde este ci daca v-ati facut.

E: Dupa cum v-am spus, mi-am facut.

Atat.

Dupa 5 minute de pauza mi s-a spus ca voi primi prin Posta decizia si ce trebuie sa fac mai departe.

Plicul a ajuns la Posta dupa o luna, mai exact, l-am primit pe 16.09.

Raspunsul a fost urmatorul: certificat de incadrare in grad de handicap – accentuat – valabilitate 24 de luni, dupa care se revine la comisie cu o luna inainte sa expire cu un nou dosar care sa contina actele pe care le-am prezentat la inceput.

Ca si drepturi, am primit o foita pe care am scanat-o, unde scrie ca voi primi o suma lunara de bani, scutirea la impozitul pe casa pentru proprietari, scutirea la impozitul pe salariu pentru salariati, legitimatie RATB, legitimatie CFR si asigurare medicala.

drepturi-001

Suma lunara de bani am inteles ca o voi primi la Posta si inca astept vesti de la aceasta.

La scutirea impozitului pe casa nu ma incadrez, iar pt scutirea impozitului pe salariu am facut o cerere la locul de munca si astept sa vad cand se va pune in aplicare.

Legitimatiile RATB si CFR nu se elibereaza pe loc, se depun actele necesare care apar in foita, la un birou care este tot in cladirea unde am mers pentru intalnirea cu cei din Comisie si se asteapta cateva zile.

In Legea 448/2006 scrie ca din 2016 ar fi gratuit si abonamentul la metrou dar pana in acest moment nu am aflat exact raspunsul si inca fac cercetari.

Sper ca mica mea poveste sa va fi de folos, sa va inarmati cu multa rabdare si sa mergeti sa luptati pentru drepturile voastre.

O zi frumoasa tuturor.

Te-ar mai putea interesa si:

Comentarii 7

  1. Buna ziua, sunt o persoana diagnosticata cu boala celiaca din anul 2013, am citit subiectul „Sprijin financiar si pentru adultii celiaci! | Detalii despre dosar si drepturi” scris de de d-na Alina V. daca e posibil as dori sa vorbesc in privat cu dansa.
    Multumesc!

  2. Buna ziua,

    Stiti cumva, daca o femeie insarcinata, care are acest certificat de handicap si beneficiile aferente, mai poate primi indemnizatie de crestere a copilului?

    Va multumesc!

  3. ar fi mult mai util daca ati mentiona explicit articolul din actul normativ conform caruia boala celiaca constituie un handicap

  4. Buna ziua, se pare ca Legea nu neste aplicat peste tot in Romania, deoarece eu am depus dosarul cu toate actele necesare, insa , mi s a dat raspunsul de la Comisia de evaluare, ca nu ma incadrez in grad de handicap .Sint foarte dezamagita, dupa ce am pierdut atitia timp , pina ce am procurat toate actele, dupa atita stres… sint tare suparata. De ce oare, in Romania, dreptatea umbla cu capul spart ?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *