sorg

Sorg – cereala minune, fara gluten!

Sorg – Ce ar trebui sa stiti despre aceasta cereala?

Sorgul este o cereala cultivata inca din antichitate in Egipt si a carei cultura s-a raspandit apoi in intreaga lume. Poate fi cultivata in zone cu conditii climatice de seceta extrema, fiind o planta rezistenta. Acesta se situeaza pe locul cinci printre cele mai importante culturi de cereale ale lumii, dupa grau, orez, porumb si orz atat ca suprafata totala plantata cat si ca productie realizata.

Exista mai multe tipuri de sorg in functie de scopul cultivarii lor:

  • Pentru hrana – are o valoare nutritionala demna de luat in seama, ceea ce il recomanda pentru alimentatia oamenilor.
  • Furaje pentru hrana animalelor
  • Bauturi alcoolice: este folosit la producerea de bauturi alcoolice. Berea din sorg, vinul si bauturile spirtoase sunt produse peste tot in lume.
  • Biocombustibil – la producerea de etanol. Etanolul se obtine din siropul de sorg dulce. Aproximativ 30-35% din productia de sorg este folosita la obtinerea de etanol.
  • Pentru maturi – exista un tip de sorg folosit la fabricarea maturilor.

14 beneficii pe care vi le ofera sorgul. De ce este bine sa-l introduceti in alimentatia voastra?

Sorg cereala fara gluten

  1. Sorgul are o valoare nutritionala ridicata asigurand 43% din doza zilnica de proteine(1). Una dintre cele mai putin cunoscute informatii despre sorg este aceea ca acesta contine aproape dublul aminoacizilor esentiali in comparatie cu quinoa si mai mult decat atat este cunoscut ca o buna si accesibila sursa vegetala de proteine. Pentru vegetarieni si vegani sorgul are o valoare nutritionala importanta pentru ca acestia nu isi pot lua proteinele din  alimentele de origine animala.
  2. Sorgul este una dintre cele mai bune surse de fibre dietetice. O portie asigura 48% din consumul de fibre recomandat zilnic si la fel 48 % carbohidrati din doza zilnica necesara. Fibrele dietetice ajuta la buna functionare a sistemului digestiv., prevenind aparitia problemelor legate de digestie cum ar fi balonarea, crampele, durerile de stomac, constipatia, diarea si flatulenta.
  3. Sorgul contine o mare varietate de substante fitochimice benefice care actioneaza ca si antioxidanti in organism, cum ar fi taninurile, acizii fenolici, antocianinele, fitosterolii si policosanolii. Studiile(2) au aratat ca cerealele integrale, in general, iar sorgul in special, sunt corelate cu riscurile reduse ale unor forme de cancer al tractului digestiv, de exemplu a cancerului de colon sau cancer esofagian. Acesti antioxidanti se gasesc in taratele sorgului. Antoxidantii elimina radicalii liberi din organism care fac ca celulele sanatoase sa se transforme in celule canceroase.
  4. Asigura 47% din necesarul zilnic de fier, 55% din doza zilnica de fosfor si 19% din potasiu.  Fierul continut de sorg protejeaza organismul impotriva anemiei. O cantitate adecvata de fier si cupru favorizeaza producerea de  celule rosii din sange, sporeste circulatia sangelui, favorizeaza cresterea parului si mareste nivelul de energie. Imbunatateste, de asemenea, puterea cognitiva. Functionarea optima a creierului si a neurotransmitatorilor depinde de fosfor. Fosforul ajuta la controlul emotiilor, iar deficitul de fosfor este asociat cu scaderea puterii cognitive si tulburarilor neurodegenerative legate de varsta, cum ar fi dementa si boala Alzheimer
  5. Reduce colesterolul. Fara a influenta colesterolul bun (HDL) studiile arata ca boabele de sorg pot controla nivelul de colesterol rau (LDL). Cantitatea mare de fibre ajuta la scaderea valorii colesterolului rau (LDL), contribuind astfel la sanatatea inimii. Previne atacurile de inima, ateroscleroza si accidentele vasculare cerebrale.
  6. Sorgul contine o cantitate mare de tanin care restrictioneaza absorbtia amidonului de catre organism, regland astfel nivelul de glucoza si insulina. Sorgul ajuta la echilibrarea acestor niveluri,  eliminand cresterile bruste ale glucozei din sange si previne, de asemenea, declansarea socului diabetic incazul diabeticilor.  Sorgul are un indice glicemic scazut.
  7. Asigura sanatatea inimii prin controlul procesului de coagulare a sangelui. Cercetatorii au aratat ca etanolul extras din grauntele de sorg are o puternica actiune anticoagualnta si astfel sorgul poate fi recomandat ca o buna sursa de nutritie antitrombotica.
  8. Are efecte anti-inflamatorii, datorate continutului lui fenolic. Cercetatorii de la Universitatea din Georgia au masurat compusii polifenolici ale diverselor tipuri de sorg si au constatat ca soiurile negre si sumac ale sorgului au niveluri semnificative de antioxidanti. Acesti compusi polifenolici se gasesc in mod natural in plante si au rolul de a le proteja impotriva daunatorilor si a bolilor. Multe fructe contin acesti compusi, dar totusi taratele de sorg s-au dovedit a fi cea mai bogata si mai ieftina sursa.
  9. Sorgul nu contine gluten si de aceea este recomandat in dieta persoanelor cu boala celiaca / intoleranta la gluten. Boala celiaca apare din cauza unei intolerante alimentare si anume intoleranta la gluten. Glutenul este o proteina ce se gaseste in grau, orz  si secara. Este bine cunoscut faptul ca graul, deci implicit glutenul se gaseste in multe produse alimentare ceea ce face ca simptomele bolii, in cazul bolnavilor celiaci, sa se inrautateasca.
  10. Sorgul ajuta la ameliorarea starilor de greata, a inflamatiei intestinului subtire, a durerii si a leziunilor gastrointestinale cauzate de gluten. Continutul ridicat de vitamina B6 (34% din doza zilnica necesara organismului la 100 g) face ca acesta sa fie un aliment ideal in cazul persoanelor care au dese schimbari de dispozitie. Vitamina B6 are un rol imens in producerea neurotransmitatorilor ca serotonina si GABA din creier care controleaza starea de spirit. Vitamina B6 este esentiala pentru a impiedica suferinta psihica, depresia, anxietatea si oboseala. Vitamina B6 contribuie, de asemenea, la producerea de hormoni in creier care au rolul de controla bolile psihice si tulburarile de dispozitie. Studiile arata ca suplimentele de vitamina B6 ajuta la schimbarea in bine a starii de spirit..
  11. Sorgul este bogat in mangan (cu 100 g de sorg asiguram 76% din doza zilnica necesara). Manganul este o componenta vitala a tiroxinei, care este un hormon esential in glanda tiroida favorizand o buna functionare a acesteia. O functionare echilibrata a glandei tiroide favorizeaza eliminarea kilogramelor in plus, reducerea poftei de mancare si echilibrarea metabolismului.
  12. Sorgul contine si magneziu (46% din doza zilnica necesara la 100 g) care ajuta la mentinerea nivelului optim de calciu prin cresterea absorbtiei de calciu in organism. Aceste doua minerale sunt esentiale pentru dezvoltarea tesutului osos si pentru accelerarea procesului de vindecare a oaselor in cazul persoanelor varstnice. Acest lucru face ca odata cu inaintarea in varsta, boli ca artrita sau osteoporoza sa fie evitate.
  13. Sorgul nu a fost modificat genetic, cel putin pana acum. In afara de sorg , printre cerealele nemodificate genetic se numara: amarantul, hrisca, ovazul quinoa, secara, s.a.
  14. Sorgul este o cereala versatila. Acesta poate fi preparat similar cu orezul sau porumbul. In unele tari se mananca sub forma de terci sau fiert in diverse feluri de mancare

sorg

Sub ce forma este comercializat sorgul?

  1. Exista un tip de sorg din care se pot face floricele ca cele din porumb. Boaba sorgului folosit pentru floricele este mai mica decat a porumbului pentru floricele, dar floricelele sunt la fel de crocante si delicioase ca cele din porumb.
  2. Poate fi consumat inainte de a se usca boabele (ca si porumbul) deoarece este dulce. La fel ca porumbul, sorgul  are endospermul dulce cu un continut de  30% glicogen.
  3. Sirop – poate fi folosit in retete care necesita un indulcitor lichid. Poate fi un bun inlocuitor al mierii sau siropului de artar. Siropul de sorg poate fi folosit ca toping la biscuiti, paine, clatite sau orice alte deserturi.
  4. Faina – este folosita ca ingredient la fabricarea produselor fara gluten ca: painea, pastele (spaghete, fussili), biscuiti, etc. Faina din sorg este folosita ca ingredient in mixurile de faina fara gluten, alaturi de amidon si agenti de coacere. Folosita ca ingredient principal, faina de sorg este recomandata doar pentru produsele de cofetarie uscate ca biscuitii. Totusi pentru a obtine rezultate bune se recomanda amestecul acesteia cu amidonul de tapioca, deoarece se imbunatateste textura si volumul. Pentru a imbunatati si continutul de umiditate se poate adauga mai mult ulei sau oua. Otetul de cidru de mere sau acidul ascorbic poate, de asemenea, sa imbunatateasca volumul aluaturilor facute cu faina de sorg.  Puteti incepe sa introduceti acest aliment atat de complex din punct de vedere nutritional in dieta voastra chiar din acest moment. De exemplu, inlocuiti o treime din faina de grau in reteta de paine cu faina de sorg. Sau incercati sa preparati clatite delicioase din faina de sorg.
  5. Sorgul mai are si proprietatea ca poate fi inghetat si reincalzit fara a-si pierde gustul si textura. Spre deosebire de alte cereale, sorgul se comporta bine atunci cand este inghetat si readus apoi  la starea initiala, astfel il puteti preapra in avans cu diferite mirodenii si apoi sa-l pastrati in congelator pentru o utilizare ulterioara.

In concluzie, sorgul aceasta cereala fara gluten este solutia ideala atat pentru persoanele cu intoleranta la gluten in dieta fara gluten,  cat si in dietele de slabire. Datorita calitatilor sale, acesta poate fi consumat si de catre persoanele perfect sanatoase in egala masura.

Referinte:

  1. http://nutritiondata.self.com/facts/cereal-grains-and-pasta/5732/2
  2. Hwanggeumchal sorghum Induces Cell Cycle Arrest, and Suppresses Tumor Growth and Metastasis through Jak2/STAT Pathways in Breast Cancer Xenografts-Jin Hee Park, Pramod Darvin, s.a-2012

Te-ar mai putea interesa si:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *