Deficienta de vitamina B1 si consumul de gluten

Deficienta de vitamina B1 si consumul de gluten

Afla cum se manifesta deficienta de vitamina B1 si cum poate afecta consumul de gluten buna absorbtie a acesteia, in cazul celor cu intoleranta la gluten. 

Tiamina sau vitamina B1, cunoscuta si sub numele de aneurina datorita proprietatilor sale antinevritice, este o vitamina hidrosolubila din complexul vitaminic B. Supranumita si „vitamina bunei dispozitii” sau „vitamina performantei intelectuale”. Vitamina B1 este indispensabila sanatatii fizice si psihice, avand efecte benefice asupra sistemului nervos, digestiv, dar si la nivelul muschilor si chiar al inimii.

Vitamina B1 este utilizata de organismul uman pentru a metaboliza alimentele si de a le transforma in energie. Daca tiamina nu are un nivel suficient de ridicat, moleculele gasite in carbohidrati si proteine (sub forma de aminoacizi) nu pot fi utilizate in mod corespunzator de catre organism pentru buna sa functionare.

Tiamina este utilizata in combinatie cu alte vitamine B, care alcătuiesc „complexul de vitamine B” pentru a regla functiile importante ale sistemului cardiovascular, sistemului endocrin si sistemul digestiv.

Este deosebit de importanta pentru mentinerea nivelului de energie optim si a unui  metabolism sanatos. Deficienta de vitamina B1 poate provoca slabiciune, oboseala cronica, complicatii cardiace, psihoza si leziuni ale nervilor. Tiamina poate fi gasita in multe alimente consumate frecvent, inclusiv drojdii, anumite cereale integrale, fasole, nuci si carne.

Deficienta de vitamina B1 prezinta urmatoarele simptome:

  • anorexie sau scadere rapida in greutate
  • apetit scazut
  • colita
  • probleme digestive in curs de desfasurare, cum ar fi diareea
  • leziuni ale nervilor
  • inflamatie a nervilor (nevrita)
  • oboseala
  • confuzie
  • iritabilitate
  • slabiciune musculara
  • schimbari mentale, cum ar fi apatie sau depresie

Deficienta de vitamina D si boala celiaca

Care este legatura dintre consumul de gluten si deficienta de vitamina B1?

In primul rand, asa cum stiti deja, pacientii cu intoleranta gluten se confrunta cu fenomenul de malabsorbtie fapt care duce la intarzierea procesului de vindecare. Aceasta intarziere este cauzata de o grava deficienta de vitamine, minerale si alte elemente nutritive necesare unei diete complete.

Multi doctori urmaresc sa identifice la pacientii lor deficitul de fier, dar nu verifica si alte elemente nutritive importante, cum ar fi vitamina C, calciul, magneziul, seleniul, zincul, cromul, vitaminele B, etc. Imposibilitatea de a evalua deficientele nutritionale poate duce la o  incetinire a procesului de vindecare, ca raspuns la o dieta fara gluten.

In al doilea rand, expunerea la gluten, pentru persoanele cu intoleranta la gluten,  declanseaza un proces inflamator in organism astfel incat creste cererea organismului pentru vitaminele B, vitamine esentiale in producerea de energie necesara vindecarii.

Cum putem suplimenta Vitamina B1 cu ajutorul dietei?

Cele mai bogate surse alimentare de tiamina le gasim in:

  • fasole
  • nuci
  • seminte
  • alge marine (sau pudra de spirulina)
  • drojdie, in special „drojdia nutritiva”, care este un condiment frecvent utilizat de vegetarieni, care are un gust natural, similar cu gustul branzei.
  • organe, cum ar fi ficatul.
  • cereale integrale

De asemenea, si produsele alimentare obtinute din cereale, cum ar fi produsele de panificatie sau pastele, contin vitamina B1. In timp ce unele dintre aceste alimente contin in mod natural tiamina in forma lor neprelucrata, in procesul de rafinare o cantitate mare de vitamina B1 este pierduta si, prin urmare, trebuie sa se adauge din nou dupa. La produsele la care se adauga tiamina sintetic, veti vedea pe ambalaj, de obicei, cuvantul „imbogatit”. Spre deosebire de produsele prelucrate, alimentele integrale, cum ar fi nucile, fasolea si semintele contin in mod natural o cantitate mare de tiamina.

Cele mai multe fructe si legume nu ofera cantitati foarte mari de tiamina. De exemplu mazarea si rosiile care contin cantitati mici sau moderate. Alte tipuri de legume, cum ar fi sparanghelul, cartofii, ciupercile, salata verde, spanacul, varza de bruxelles si vinetele includ si ele cantitati mici de vitamina B1, asa ca atunci cand consumati cantitati mari veti primi o doza buna din aceasta.

Pentru persoanele care au deja deficienta de vitamina B1, dar care obisnuiesc sa bea frecvent cafea sau ceai, le recomandam sa reduca consumul acestora, deoarece, trebuie precizat faptul ca, acestea contin anumite substante numite taninuri care pot reactiona cu tiamina ducand la transformarea ei intr-o forma care este dificil de absorbit de catre organism. Acest lucru poate duce la probleme digestive si implicit la agravarea deficientei de tiamina.

In concluzie, daca alegeti sa suplimentati aportul de vitamine, dieta echilibrata este baza pentru o sanatate buna si sursa primara de nutrienti esentiali.

Sursa foto: pexels.com

Te-ar mai putea interesa si:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *