dieta fara gluten

Dieta fara gluten

Dieta fără gluten este, în prezent, singura terapie eficientă care garantează celiacilor o stare perfectă a sănătăţii digestive, caracterizată prin dispariţia simptomelor clinice, normalizarea rezultatelor testelor şi refacerea structurii normale a membranei mucoasei intestinale.

Terapia dietetică este facilitată de existenţa unei serii vaste de produse pentru celiaci (incluzând pâine, paste, biscuiţi, aluat de pizza şi făină). Pentru a fi uşor identificate, aceste produse prezintă simbolul unui spic de grâu barat, o marcă ce garantează absenţa glutenului.

CE ALIMENTE SUNT PERMISE?

 

Din momentul în care Uniunea Europeană a emis recenta directivă privind etichetarea, identificarea alimentelor „de risc” a fost mai uşor de realizat. Directiva solicită producătorilor de alimente să declare prezenţa în  rodusele lor chiar şi a unei cantităţi infime de gluten.

De cele mai multe ori, ingerarea deliberată sau involuntară a unor cantităţi mici de gluten nu va provocarea iritarea imediată, dar poate fi periculoasă pe termen lung datorită riscului unei inflamaţii intestinale persistente. De aceea, este foarte importantă atenţia asupra acestor aspecte pe durata dietei.

Totuşi, nu este nevoie să se ajungă la o fobie împotriva glutenului sau la o anxietate dietetică excesivă.

 Există numeroase alimente care nu conţin gluten în mod natural şi care pot fi consumate fără rezerve.

Aceste sunt orezul; porumbul; diferite tipuri de amidon, precum cartofii, leguminoasele, hrişca, maniocul, tapioca şi castanele; laptele şi produsele lactate; carnea; peştele; ouăle; uleiurile vegetale; legumele; fructele.
În plus, există o gamă largă de alimente procesate (inclusiv pâinea, pastele, biscuiţii şi cerealele) care ţin cont în special de nevoile dietetice ale celiacilor. Aceste alimente pot fi identificate prin sigla spicului barat de pe pachet, un simbol care garantează absenţa glutenului.

Anumite alimente pot fi consumate numai după ce  există siguranţa faptului că nu conţin gluten. Chiar şi în acest caz, acestea nu pot fi considerate 100 la sută sigure: chiar dacă glutenul nu apare pe lista de ingrediente, pot apărea numite contaminări în procesul de producţie.
Alimente riscante sunt supele, cârnaţii, sosul de soia, condimentele pentru carne, prăjituri şi dulciuri, îngheţată, glucoză etc. 
Alimentele care trebuie eliminate complet sunt acelea care conţin derivaţi din făină şi anumite cereale, inclusiv kamutul, orzul şi secara.

Nu se recomandă nici ovăzul care este de cele mai multe ori contaminat cu gluten.

alimente dieta fara gluten

alimente dieta fara gluten

alimente dieta fara gluten 2

CARE SUNT BENEFICIILE UNEI DIETE FĂRĂ GLUTEN?

 

Începutul dietei este asociat cu dispariţia simptomelor clinice, normalizarea testelor de anticorpi şi refacerea structurii normale a mucoasei intestinale.

La indivizii cu simptome tipice, efectele tratamentului sunt remarcabile: în câteva zile se constată o îmbunătăţire semnificativă a stării de spirit şi a apetitului, urmată de ameliorarea progresivă a simptomelor diareice şi, la copii, de reluarea ritmului normal al creşterii.

De asemenea, afecţiunile metabolice, precum osteoporoza sau anemia cauzată de deficienţa de fier, tind să se rezolve treptat. Mai ales în cazul în care este adoptată într-o etapă timpurie, dieta reduce riscul complicaţiilor pe termen lung, dar nu anulează complet posibilitatea unor dereglări autoimune asociate. Acestea pot fi tiroidita autoimună (tiroidita Hashimoto), o boală care este frecventă în perioada pubertăţii, mai ales la femei.

CE PRECAUŢII TREBUIE AVUTE ÎN VEDERE ÎN BUCĂTĂRIE?

 

Selectaţi ingredientele care sunt în mod sigur fără gluten. Poate fi  folositoare consultarea unei liste de produse recomandate de asociaţiile pentru celiaci.
_ Nu atingeţi niciodată alimentele cu mâinile contaminate cu făină sau cu ustensile nespălate (boluri, linguri, strecurătoare, căni etc.) care au fost în contact cu alimente interzise.
_ Nu aşezaţi alimentele direct pe suprafeţe contaminate, precum masa din bucătărie, mulaje pentru prăjituri, partea inferioară a cuptorului, plite sau grătar. Curăţaţi totul bine înainte de a începe activitatea.
_ Nu reutilizaţi uleiul care a fost deja folosit pentru a prăji alimente date prin făină sau gătite cu pesmet. Nu reutilizaţi apa care a fost deja utilizată pentru a găti paste cu gluten.
_ Utilizaţi hârtie de pergament (hârtie cerată) sau folie de aluminiu pe farfurii sau pe suprafeţe care este posibil să fi fost contaminate.

RETETE FARA GLUTENRETETE VIDEO FARA GLUTENPRODUSE FARA GLUTEN

Dieta fara gluten | Afla in ce consta o dieta fara gluten corecta si cum o poti urma fara sa ai probleme si fara a exista risc de contaminare.