dieta fara gluten

Dieta fara gluten

Dieta fără gluten este, în prezent, singura terapie eficientă care garantează celiacilor o stare perfectă a sănătăţii digestive, caracterizată prin dispariţia simptomelor clinice, normalizarea rezultatelor testelor şi refacerea structurii normale a membranei mucoasei intestinale.

Terapia dietetică este facilitată de existenţa unei serii vaste de produse pentru celiaci (incluzând pâine, paste, biscuiţi, aluat de pizza şi făină). Pentru a fi uşor identificate, aceste produse prezintă simbolul unui spic de grâu barat, o marcă ce garantează absenţa glutenului.

CE ALIMENTE SUNT PERMISE IN DIETA FARA GLUTEN?

Din momentul în care Uniunea Europeană a emis recenta directivă privind etichetarea, identificarea alimentelor „de risc” a fost mai uşor de realizat. Directiva solicită producătorilor de alimente să declare prezenţa în  rodusele lor chiar şi a unei cantităţi infime de gluten.

De cele mai multe ori, ingerarea deliberată sau involuntară a unor cantităţi mici de gluten nu va provocarea iritarea imediată, dar poate fi periculoasă pe termen lung datorită riscului unei inflamaţii intestinale persistente. De aceea, este foarte importantă atenţia asupra acestor aspecte pe durata dietei.

Totuşi, nu este nevoie să se ajungă la o fobie împotriva glutenului sau la o anxietate dietetică excesivă.

 Există numeroase alimente care nu conţin gluten în mod natural şi care pot fi consumate fără rezerve.

Aceste sunt orezul; porumbul; diferite tipuri de amidon, precum cartofii, leguminoasele, hrişca, maniocul, tapioca şi castanele; laptele şi produsele lactate; carnea; peştele; ouăle; uleiurile vegetale; legumele; fructele.
În plus, există o gamă largă de alimente procesate (inclusiv pâinea, pastele, biscuiţii şi cerealele) care ţin cont în special de nevoile dietetice ale celiacilor. Aceste alimente pot fi identificate prin sigla spicului barat de pe pachet, un simbol care garantează absenţa glutenului.

Anumite alimente pot fi consumate numai după ce  există siguranţa faptului că nu conţin gluten. Chiar şi în acest caz, acestea nu pot fi considerate 100 la sută sigure: chiar dacă glutenul nu apare pe lista de ingrediente, pot apărea numite contaminări în procesul de producţie.
Alimente riscante sunt supele, cârnaţii, sosul de soia, condimentele pentru carne, prăjituri şi dulciuri, îngheţată, glucoză etc. 
Alimentele care trebuie eliminate complet sunt acelea care conţin derivaţi din făină şi anumite cereale, inclusiv kamutul, orzul şi secara.

Nu se recomandă nici ovăzul care este de cele mai multe ori contaminat cu gluten.

alimente dieta fara gluten

alimente dieta fara gluten

alimente dieta fara gluten 2

CARE SUNT BENEFICIILE UNEI DIETE FĂRĂ GLUTEN?

Începutul dietei este asociat cu dispariţia simptomelor clinice, normalizarea testelor de anticorpi şi refacerea structurii normale a mucoasei intestinale.

La indivizii cu simptome tipice, efectele tratamentului sunt remarcabile: în câteva zile se constată o îmbunătăţire semnificativă a stării de spirit şi a apetitului, urmată de ameliorarea progresivă a simptomelor diareice şi, la copii, de reluarea ritmului normal al creşterii.

De asemenea, afecţiunile metabolice, precum osteoporoza sau anemia cauzată de deficienţa de fier, tind să se rezolve treptat. Mai ales în cazul în care este adoptată într-o etapă timpurie, dieta reduce riscul complicaţiilor pe termen lung, dar nu anulează complet posibilitatea unor dereglări autoimune asociate. Acestea pot fi tiroidita autoimună (tiroidita Hashimoto), o boală care este frecventă în perioada pubertăţii, mai ales la femei.

CE PRECAUŢII TREBUIE AVUTE ÎN VEDERE ÎN BUCĂTĂRIE?

Selectaţi ingredientele care sunt în mod sigur fără gluten. Poate fi  folositoare consultarea unei liste de produse recomandate de asociaţiile pentru celiaci.
_ Nu atingeţi niciodată alimentele cu mâinile contaminate cu făină sau cu ustensile nespălate (boluri, linguri, strecurătoare, căni etc.) care au fost în contact cu alimente interzise.
_ Nu aşezaţi alimentele direct pe suprafeţe contaminate, precum masa din bucătărie, mulaje pentru prăjituri, partea inferioară a cuptorului, plite sau grătar. Curăţaţi totul bine înainte de a începe activitatea.
_ Nu reutilizaţi uleiul care a fost deja folosit pentru a prăji alimente date prin făină sau gătite cu pesmet. Nu reutilizaţi apa care a fost deja utilizată pentru a găti paste cu gluten.
_ Utilizaţi hârtie de pergament (hârtie cerată) sau folie de aluminiu pe farfurii sau pe suprafeţe care este posibil să fi fost contaminate.

Dieta fara gluten si celebritatile

Exista dovezi care sugereaza ca cel putin 1 din 10 persoane este sensibila sau nu tolereaza glutenul. Multe boli autoimune pot fi, de asemenea, asociate cu intoleranta la gluten, cum ar fi, fibromialgia, oboseala cronica, artrita reumatoida, tulburarile tiroidiene si diabetul.

Numeroase personalitati din lumea filmului, a sportului, politicieni sau cantareti au trecut la dieta fara gluten facand-o “celebra”. Lasand gluma la o parte, fiecare dintre acestia a avut un motiv bine intemeiat ce i-a determinat sa renunte la gluten. Iata cateva dintre aceste celebritati si problemele medicale care i-au determinat sa adopte aceasta dieta:

Gwyneth Paltrow

Intr-un interviu acordat la Vanity Fair, Jennifer Lawrence, actrita din rolul principal al filmului„The Hunger Games”  referindu-se la dieta fara gluten a lui Gwyneth Paltrow numeste  „la moda”. In realitate, de fapt, intreaga familie a lui Gwyneth Paltrow se lupta cu intoleranta la gluten. Gwyneth Paltrow s-a confruntat ani de zile cu simptome suparatoare care au determinat-o in cele din urma, sfatuita fiind de medicul sau, sa renunte complet la gluten. Motivul pentru care actrita a renuntat la gluten nu este pentru ca este la „moda” ci  pentru a-si imbunatatii sanatatea. Gwyneth Paltrow si familia ei au renuntat nu numai la alimentele ce contin gluten dar si la zahar si lactate.

Gwyneth Paltrow a scris chiar si o carte despre dieta fara gluten. Cartea s-a bucurat de un adevarat succes. Pe de o parte aceasta dieta i-a adus beneficii de ordin medical, iar pe de alta parte beneficiile au fost de ordin estetic. Adoptand dieta fara gluten Gwyneth Paltrow a reusit sa-si mentina o greutate optima si sa „straluceasca” din toate punctele de vedere ca o adevarata stea de cinema ce este.

Jessica Alba

Jessica Alba a fost afectata de alergii de-a lungul intregii sale vieti. Aceasta a luat masuri drastice pentru a elimina substantele chimice, conservantii, pesticidele, nitratii si sulfatii din viata ei. Nu a eliminat in intregime glutenul din dieta pentru ca ocazional mai consuma alimente ce contin gluten. Inca de cand era la o varsta frageda, alergiile si astmul au chinuit-o pe cunoscuta actrita. Inainte de a implini varsta de zece ani, in urma unor probleme medicale a trebuit sa fie spitalizata. Ea a declarat ca acum stie care este cauza problemelor sale medicale si stie ce sa manance pentru a nu mai trece prin ce a trecut in copilarie.
Miley Cyrus

Miley a aflat ca are alergie atat la gluten cat si la lactoza. Eliminand din dieta sa alimentele ce contineau gluten si lactoza Miley a slabit destul de mult, iar presa a speculat ideea ca ar fi anorexica. Aceasta a aparut public si a aratat dovezi, care odata facute publice, i-au discreditat pe ziaristi.

Russell Crowe

Russel Crowe a scris ca adoptarea dietei fara gluten si reducerea cantitatii de alcool l-au ajutat sa slabeasca 16 kilograme. El a mai declarat ca renuntarea atat la alcool cat si la gluten l-a  facut sa se simta mult mai bine si mai „usor”. Russell Crowe a dezvaluit pe Twitter  secretul care l-a facut sa fie mai suplu.

Actorul, care se ingrasase destul de mult, fiind de nerecunoscut, a declarat recent ca in lupta sa cu kilogramele a fost ajutat atat de un program zilnic si sustinut de fitness cat si de dieta fara gluten.

Bill Clinton

Dupa ani de zile in care problemele de sanatate l-au chinuit, fostul presedinte al lumii libere, Bill Clinton, a adoptat o dieta vegana si fara gluten. Acesta a declarat ca intotdeauna se bucura de gustoasele gustari fara gluten. Astfel el a devenit primul presedinte „gluten free”!

Victoria Beckham

Fosta membra a formatiei Spice Girl, Victoria Beckham a adoptat si ea dieta fara gluten. Conform afirmatiilor ei trecerea la aceasta dieta nu i-a creat de loc probleme si i-a fost usor sa renunte la gluten. Ea a declarat ca adoptat aceasta dieta nu pentru distractie ci in urma unor reale probleme de sanatate a caror cauza a fost stabilita de un nutritionist.

Novak Djokovic

Cunoscutul tenisman ce a castigat turneul de la Wimbledon,  a obtinut victorii la US  Open si Australian Open si trei victorii la ATP World Tour  a declarat public ca sufera de intoleranta la gluten si ca a eliminat din dieta sa glutenul.Djokovic considera ca alimentele reprezinta un mod in care nu numai ca isi hraneste corpul, dar si comunica cu acesta. Pana acum, Djokovic a fost reticent in povesti despre regimul alimentar care i-a transformat viata, dar de curand el isi spune povestea intr-o carte remarcabila numita „Serve To Win”, care dezvaluie modul in care schimbarea dietei i-a imbunatatit sanatatea si l-a ajutat sa performeze in tenis.

Toti acesti oameni cunoscuti in intreaga lume datorita carierelor lor sunt de fapt cei care ii incurajeaza pe aceia care se confrunta cu simptomele acestei afectiuni si care prin exemplu lor le arata ca se poate trai normal si in aceste conditii.

RETETE FARA GLUTENRETETE VIDEO FARA GLUTENPRODUSE FARA GLUTEN

Comments 47

  1. Pingback: Ai probleme digestive? Adopta dieta fara gluten! Afla de ce...

  2. Pingback: Cum se manifesta boala celiaca la copii | Celiaci.ro

  3. Pingback: 5 sfaturi esentiale pentru o vacanta fara gluten | Celiaci.ro

  4. Pingback: Studii confirma legatura dintre consumul de gluten si autism

  5. Pingback: Poate boala celiaca sa afecteze creierul?

  6. Pingback: Care sunt simptomele sensibilitatii la gluten? | Celiaci.ro

  7. Pingback: Legatura dintre intolerantele alimentare si bolile tiroidei

  8. Pingback: Cum sa ai o dieta fara gluten sanatoasa 

  9. Pingback: Nu te simti inca bine urmand o dieta fara gluten?

  10. Pingback: Care este legatura intre anemie si intoleranta la gluten? | Celiaci.ro

  11. Pingback:  Vaccinul pentru celiachie, speranta sau exagerare?

  12. Pingback: Sensibilitatea la gluten si celiachia

  13. Pingback: Alimente care pot contine gluten si de care trebuie sa te feresti

  14. Pingback: Lupta cu glutenul, inca din 1987 | Celiaci.ro

  15. Pingback: Tratamentul pentru dermatita herpetiforma - dieta fara gluten!

  16. Pingback: Osteoporoza si boala celiaca | Celiaci.ro

  17. Pingback: Scapa de simptomele artritei prin schimbarea alimentatiei

  18. Pingback: Aftele bucale - semnul intolerantei la gluten | Celiaci.ro

  19. Pingback: Oboseala cronica | Cauzata de intoleranta la gluten?

  20. Pingback: De ce poate cauza infertilitate consumul de gluten? | Celiaci.ro

  21. Pingback: Boala Crohn. Simptome, Diagnostic, Tratament | Celiaci.ro

  22. Pingback: Care sunt simptomele intolerantei la gluten? | Infografic si rezultate sondaj | Celiaci.ro

  23. Pingback: Cum iti poate imbunatati viata o dieta fara gluten | Sfaturi de la un celiac | Celiaci.ro

  24. Pingback: Sensibilitatea la gluten non-celiaca

  25. Pingback: Tratament pentru psoriazis - dieta fara gluten! | Celiaci.ro

  26. Pingback: Suferi de reflux gastroesofagian? Sensibilitatea la gluten poate fi cauza. | Celiaci.ro

  27. Pingback: Legatura dintre intoleranta la gluten si ADHD | Celiaci.ro

  28. Pingback: Legatura ascunsa dintre gluten si schizofrenie | Celiaci.ro

  29. Pingback: Cum poate fi prevenita boala Alzheimer prin dieta? | Celiaci.ro

  30. Pingback: Boala celiaca, frecvent intalnita in cazul celor cu diabet de tip 1 | Celiaci.ro

  31. Pingback: 20 de surse de contaminare cu gluten la care probabil nu te-ai gandit | Celiaci.ro

  32. Pingback: 10 Sfaturi pentru cresterea unui copil celiac | Celiaci.ro

  33. Pingback: Cum interpretam analizele pentru intoleranta la gluten? | Celiaci.ro

  34. Pingback: Boala Addison si celiachia | Celiaci.ro

  35. Pingback: Monitorizarea bolii celiace | Analize dupa diagnosticul de celiachie

  36. Pingback: Factori de mediu care cresc riscul de aparitie a bolii celiace | Celiaci.ro

  37. Pingback: Balonare frecventa? Ar putea fi un simptom declansat de gluten | Celiaci.ro

  38. Pingback: Dovada a sensibilitatii la gluten non-celiace | Celiaci.ro

  39. Pingback: 10 Sfaturi de care turistul celiac trebuie sa tina cont | Celiaci.ro

  40. Pingback: Complicatiile bolii celiace netratate | Celiaci.ro

  41. Pingback: Alimentatia in boala celiaca | Celiaci.ro

  42. Pingback: Cum mi-am usurat tranzitia catre o dieta fara gluten | Sfaturi de la un celiac

  43. Pingback: Legatura dintre epilepsie si boala celiaca | Celiaci.ro

  44. Pingback: Deficienta de vitamina D si boala celiaca | Celiaci.ro

  45. Pingback: 20 de surse de contaminare cu gluten la care probabil nu te-ai gandit

  46. Pingback: Dieta fara gluten a ajutat-o sa se vindece de cancer la stomac

  47. Pingback: 5 Avantaje ale consumului de paine fara gluten | Celiaci.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *