Dieta fara gluten pentru bolile de inima - recomandari nutritionale

Dieta fara gluten pentru bolile de inima – recomandari nutritionale

Dieta fara gluten este atat de benefica pentru sanatatea ta si te ajuta sa combati bolile de inima. Afla si tu care sunt recomandarile nutritionale, urmarind articolul de mai jos.

De cele mai multe ori persoanele carora li s-a pus diagnosticul de boala celiaca se concentreaza in primul rand pe eliminarera glutenului din dieta. Ce fac aceste persoane gresit? Uita ca de fapt ca produsele fara gluten sunt doar “fara gluten”. Aceste produse contin zahar, grasimi si mai ales contin multe calorii, de aceea trebuie consumate cu masura. Eliminarea glutenului din alimentatie nu garanteaza principiile nutritionale recomandate pentru a proteja inima.

Bolile cardiace raman pe primul loc in lume ca incidenta si sunt favorizate de prezenta urmatorilor factori de risc:

  • fumatul;
  • inactivitatea;
  • colesterolul ridicat;
  • hipertensiunea arteriala;
  • diabetul;
  • excesul de greutate;
  • o dieta saraca in nutrienti.

Fumatul si inactivitatea sunt distincte, dar restul de cinci factori de risc sunt legati de nutritie. Desi acesti 5 factori sunt legati de nutritie, totusi medicii nu recomanda alaturi de medicamente si schimbarea dietei. O explicatie ar fi aceea ca hipertensiunea, colesterolul sau diabetul sunt in general relativ bine controlate cu ajutorul medicamentelor, chiar daca analizele initiale sunt ingrijoratoare.

Pacientii cu boala celiaca nu sunt imuni la bolile de inima

Pacientii cu boala celiaca, chiar daca au o alimentatie fara gluten, nu sunt imuni la bolile de inima. Produsele “fara gluten” consumate in exces pot provoca afectiuni cardiace datorita continutului ridicat de sare si grasimi. Acestea sunt exact tipurile de alimente care contribuie la cresterea nivelului de colesterol, anomalii ale glicemiei si hipertensiune arteriala.

Recomandari pentru a imbina corect dieta fara gluten cu o dieta sanatoasa pentru inima

  1. Verificati continutul de sare, zahar si grasimi al produselor fara gluten pe care le consumati zilnic. Inlocuiti grasimile saturate cu cantitati mici de grasimi mono si polinesaturate. De asemenea, este important sa retineti ca toate grasimile si uleiurile sunt bogate in calorii, deci si grasimile nesaturate ar trebui utilizate numai in cantitati mici. Prea multa grasime saturata poate creste cantitatea de colesterol din sange, ceea ce creste riscul de aparitie a bolilor coronariene.
  2. Reduceti consumul de paine si paste fainoase!
  1. Reduceti consumul de zahar! O dieta bogata in zahar poate face ca ficatul sa nu proceseze corect grasimile si astfel, acestea ajung in sange. Atunci cand ficatul este plin, zaharul in exces este transformat de ficat in acizi grasi si asfel se intoarce in fluxul sanguin sub forma de grasime,
  1. Limitati sarea din mancare prin inlocuirea acesteia cu ierburi aromatice pentru a obtine un plus de gust. Consumul ridicat de sare creste tensiunea arteriala. Tensiunea arteriala crescuta face ca presiunea interioara a arterelor sa creasca. Astfel, peretii acestora isi pierd elasticitatea si devin mai grosi micsorandu-se spatiul din interiorul arterelor. Acest ciclu de crestere a tensiunii arteriale (care apare lent de-a lungul unui numar de ani) poate duce in cele din urma la spargerea sau blocarea arterelor. Cand se intampla acest lucru, organele corpului care primeau sangele de la artere nu mai primesc oxigenul si substantele nutritive de care au nevoie. Acest lucru poate duce la deteriorarea organelor si poate fi fatal.
  1. Controlati marimea portiei pe care o mancati! Alegeti sa mancati portii mai mici. Adesea cantitatea de mancare pe care o consumati la o masa este la fel de importanta ca si ceea ce mancati.
  1. Mancati zilnic fructe si legume! Acestea sunt o buna sursa de vitamine si minerale. Legumele si fructele contin substante care pot ajuta la prevenirea bolilor cardiovasculare. Daca mancati mai multe fructe si legume asta va poate ajuta sa reduceti sau chiar sa renuntati la alimente ca branza, carnea si mai ales la micile gustari dintre mese. O dieta echilibrata include cel putin 5 portii de fructe si legume pe zi.
  1. Dieta trebuie sa contina alimente bogate in fibre, acizi Omega-3 (din peste, nuci si seminte). Potrivit studiului Zutphen, la care au participat 552 de barbati in varsta de 50-69 de ani (in anii 1960,1965 si 1970), consumul de peste reduce considerabil incidenta accidentelor vasculare. Astfel, la barbatii care au consumat mai mult de 20 g de peste pe zi, numarul accidentelor vasculare cerebrale a fost considerabil mai mic in comparatie cu cei care nu consumau peste.

Obiceiurile nutritionale bune si o dieta echilibrata nu sunt capatate intr-o singura zi si nici nu sunt distruse dintr-o singura masa dezechilibrata. Alimentatia sanatoasa inseamna un stil de viata nou. Combate bolile de inima si alege sa ai un stil de viata sanatos! In fiecare zi trebuie sa faceti alegeri rapide si intelepte pentru o stare de sanatate cat mai buna.

Referinte:

https://med.virginia.edu/ginutrition/wp-content/uploads/sites/199/2015/12/DingaArticle.pdf

https://www.bhf.org.uk/heart-health/preventing-heart-disease/healthy-eating

Sursa foto: https://pixabay.com/en/fruit-fruits-fruit-salad-frisch-2305192/

Te-ar mai putea interesa si: