Alimente care pot contine gluten si de care trebuie sa te feresti

Alimente care pot contine gluten si de care trebuie sa te feresti

In aceasta lista vei gasi alimente care pot contine gluten si de care trebuie sa te feresti, in cazul in care ai intoleranta la gluten sau boala celiaca.

Glutenul se gaseste ascuns, in tot felul de produse, de la cele alimentare pana chiar si la cosmetice! El se gaseste in mod natural in grau, orz, secara, alac, etc. Din pacate, nu e suficient sa ne ferim de produsele pe baza cerealelor mentionate mai sus, ci trebuie sa fim atenti si la o serie de alimente care pot contine gluten.

Glutenul poate fi ascuns sub diverse forme si in produse care aparent sunt sigure, precum lactatele sau cosmeticele. Cum ne putem feri de contaminarea cu gluten? Gasiti mai jos cateva sfaturi.

Va invit sa intrati si pe Grupul Celiacilor din Romania, unde veti gasi mai multe informatii utile.

Cereale fara gluten – sunt toate complet sigure pentru un celiac?

Stim ca ovazul, porumbul, orezul sau quinoa sunt cereale fara gluten, adesea consumate de celiaci, insa sunt oare ele complet sigure pentru toti celiacii?

Exista un procent mic de pacienti celiaci care se recupereaza mai dificil decat ceilalti, odata inceputa dieta fara gluten. In cazul acestora, trebuie acordata o atentie sportia alimentatiei, iar unele alimente, care desi nu contin gluten, ar fi bine sa fie evitate in dieta lor.

Ovazul nu contine gluten, daca nu este contaminat pe linia de productie, si proteinele din el pot fi tolerate cu usurinta de celiaci. Totusi, un procent mic dintre celiaci (circa 1%) prezinta reactii neplacute (dureri abdominale, balonare, flatulenta) daca introduc in dieta lor ovazul.

La randul sau, porumbul este considerat ca fiind fara gluten si sigur pentru majoritatea celiacilor, insa un procent mic dintre pacientii celiac pot prezenta reactii neplacute. Asadar, daca simptomele apar dupa ce consumati porumb, ar trebui sa va ganditi la eliminarea acestuia din alimentatie.

Orezul

Orezul este deasemenea fara gluten si poate fi inclus in dieta celiacilor. In ceea ce priveste orezul brun, parerile sunt impartite. Unele studii il recomanda celiacilor, in timp ce altele ii previn pe acestia ca pot aparea reactii neplacute dupa consum. Orezul brun este mai greu de digerat, iar pentru un celiac aflat in perioada de recuperare, poate fi iritant pentru intestin. De preferat este ca acesta sa fie consumat dupa ce intestinul isi revine complet.

Quinoa

Quinoa este o pseudocereala cultivata pentru semințele sale comestibile. Este o buna sursa de proteina vegetala recomandata celor care nu mananca carne. Din pacate, studiile medicale au aratat prezenta in semintele de quinoa a unor proteine asemanatoare glutenului care mentin procesul inflamator din intestin. Aceasta nu produce reactii neplacute in cazul tuturor pacientilor celiaci, ci doar in cazul unui mic procent dintre acestia.

Este, de asemenea, important sa retinem ca si cerealele care sunt in mod natural fara gluten pot fi totusi contaminate in procesul de manipulare. De aceea se recomanda sa se consume numai produse cu sigla “gluten-free” inscrisa pe ambalaj.

Lactate

Lactatele nu contin gluten, insa, daca acestea nu sunt cumparate dintr-o sursa sigura, pot avea faina de grau adaugata in compozitie. Aceasta practica s-a intalnit in anumite cazuri, producatorul dorind sa „regleze” textura smantanii, iaurtului sau a branzeturilor.

Pentru a fi siguri, cumparati lactate din surse sigure si de la producatori de incredere. De asemenea, puteti face si testul cu iod. Puneti o picatura de iod pe o bucata de branza (sau orice alt produs cu lapte) iar daca acesta se innegreste, inseamna ca produsul contine gluten. Daca isi pastreaza culoarea, este in regula.

Mezeluri

Mezelurile ar trebui eliminate din alimentatie, asta in cazul in care va doriti sa mancati sanatos. Acestea au sare in exces si o multime de aditivi daunatori pentru sanatate. Insa, daca doriti ca le consumati, trebuie sa cititi cu atentie etichetele si sa cumparati doar mezeluri cu sigla de „fara gluten”.

Condimente

Atunci cand cumparati condimente din comert, trebuie sa cititi cu atentie eticheta acestora. Nu le folositi daca pe eticheta lor scrie ca: Pot contine urme de gluten. Cel mai bine este sa intrebati direct producatorul, deoarece in cele mai mutle cazuri acestea nu sunt etichetate ca fiind fara gluten, chiar daca unele sunt.

Ciocolata

Cumparati numai ciocolata fara gluten. Pe cele mai multe sortimente din comert este mentionat faptul ca acestea pot contine urme de gluten. Un celiac nu poate risca astfel.

Aditivi alimentari

Un alt aspect care trebuie urmarit este acela ca aditivii din mancarea procesata pot contine gluten. Aditivii care pot contine gluten sunt: monoglutamatul de sodiu, amidonul, maltoza, aromele naturale si artificiale, colorantii naturali, s.a.

Bauturi alcoolice

De asemenea, berea trebuie evitata din cauza continutului de malt. Bauturile alcoolice pe baza de cereale ar trebui si ele evitate. Desi prin procesul de distilare este inlaturat glutenul, unii celiaci prezinta simptome deplacute atunci cand consuma bauturi spirtoase pe baza de cereale.

Medicamente

Verifica cu foarte mare atentia lista ingredientelor din medicamentele pe care le iei. Intreaba farmacistul pentru siguranta. Acestea pot contine gluten.

Cosmetice

In sfarsit, o alta categorie de produse care pot contine gluten sunt produsele de igiena, cum ar fi pasta de dinți, rujul,  sau diverse alte produse pentru machiaj. Nu trebuie sa va faceti griji cu produsele cosmetice care nu prezinta risc de ingerare (precum detergentii, samponul, cremele de corp etc.). Produsele cosmetice periculoase pentru celiaci sunt pasta de dinti si rujul. Acestea trebuie sa fie fara gluten, intrucat intra in contact cu gura, si astfel cantitati mici din ingredientele lor ajung si in intestin.


Inteleg ca toate aceste informatii va pot bulversa fiindca par a limita foarte mult optiunile unui celiac. Nu va speriati, insa, ca nu este asa  dificil precum pare la prima vedere. Veti invata cu timpul sa recunoasteti toate alimentele care pot contine gluten si sa va feriti de ele.  Este important sa cititi cu atentie etichetele si sa cumparati numai produse 100 % sigure. De asemenea, evitati, pe cat se poate, hrana procesata si mancati cat mai multe fructe si legume proaspete. Investiti in sanatatea dumneavoastra si rezultatele nu vor intarzia sa apara!

Voi cu ce alimente care pot contine gluten ati mai completa aceasta lista? Lasati un raspuns prin formularul de comentarii de mai jos. 

Sursa foto

Te-ar mai putea interesa si:

Comentarii 4

  1. Pingback: Dieta fara gluten a pus capat suferintei cauzate de artrita

  2. Se zice ca in cazul pastei de dinti cantitatea care poate fi ingeratã este infima ,deoarece spalându-te pe dinti iti clatesti gura cu apa , deci nu inghiti .Si mai apoi un celiac tolereazã panã la 20 ppm de gluten dupã studiile fãcute recent.Deci nu ar fi o problemã pasta de dinti decât in cazul copiilor care au risc sã inghitã in timp ce se spalã pe dinti.

  3. Mustar, sos de soia, unele sortimente de alune prajite contin faina, unele sortimente de cidru contin extract de malt de orz la fel ca si berea, iar pe ambalajul a numeroase seminte si plante aromatice (de ex. in, chia etc.) e precizat ca pot contine urme de gluten. De asemenea miso este atat pr baza de grau, cat si pe baza de orez…cel mai frecvent intalnit e cel pe baza de grau…asadar atentie la supele din restaurantele asiatice.

  4. Pingback: Preparate prajite fara gluten | Cum sa faci snitele, paneuri etc. | Celiaci.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *