quinoa

Quinoa si rolul important pe care il are in dieta fara gluten

Quinoa a fost folosita de mai bine de 5.000 de ani de catre incasi. Acestia numeau quinoa „semintele mama”. Quinoa este considerata o „cereala antica” deoarece a fost cultivata de mii de ani si este in mare parte neschimbata. Dar quinoa nu este de fapt o cereala, ci doar o samanta. Quinoa este bogata in proteine si arata asemenea cuscusului. Ea este la fel de versatila ca orezul si are un gust delicios.

Iata cateva lucruri pe care trebuie sa le stim despre Quinoa:

  1. Quinoa este denumirea comuna pentru Chenopodium quinoa, o planta considerata ca fiind o pseudocereala mai degraba decat o cereala. Din aceasta se consuma doar semintele care sunt comestibile.
  2. Este necesar sa fie spalata inainte de a fi mancata, deoarece se pare ca pe suprafata ei se gaseste o substanta chimica numita saponina care ii da acesteia un gust de sapun.
  3. Aceasta samanta este de mai multe culori. Asemenea strugurilor, exista mai multe tipuri de Quinoa. Cel mai comun tip este cel alb, dar si rosu sau negru.
  4. Seamana cu o cereala dar este de fapt o samanta.
  5. Are o textura placuta. Este asemanatoare cu orzul, chiar si mirosul se aseamana cu cel al orzului.

Quinoa este unul dintre cele mai sanatoase alimente din lume. Aceasta nu contine gluten si este bogata in proteine. Este unul dintre putinele alimente vegetale care contin toti aminoacizii esentiali. De asemenea, este bogata in fibre, magneziu, vitaminele B, fier, potasiu, calciu, fosfor, vitamina E si diferiti antioxidanti.

Ce beneficii aduce sanatatii consumul de quinoa?

O cana de aproximativ 185 grame contine:

  • Fibre:5 grame.
  • Proteine:8 grame.
  • Mangan:58% din DZR (doza  zilnica recomandata)
  • Magneziu:30%  din DZR
  • Fosfor:28% din DZR
  • Folat:19% din DZR
  • Cupru:18% din DZR
  • Fier:15% din DZR
  • Zinc:13% din DZR
  • Potasiu9% din DZR
  • Peste 10% din DZR din vitaminele B1, B2 and B6.
  • Mici cantitati de calciu, B3 (niacin) si vitamina E.

Protein-Rich-Red-Beans-and-Quinoa-Sliders-Mini-burgeri-cu-quinoa-fasole-rosie

Quinoa contine quercetin si kaempferol, 2 compusi ai plantelor (flavonoizi) cu rol anti-inflamator si anticancerigen. Continutul de fibre solubile este de aproximativ 2,5 grame pe cana (sau 1,5 grame la 100 grame). Acest continut de fibre este considerat de nutritionisti satisfacator.

De asemenea, nutritionistii privesc aceasta samanta ca fiind un foarte bun aliment ce poate fi recomandat in dietele fara gluten pentru persoane care nu doresc sa renunte la paine sau paste. Introducerea acestei pseudocereale in dieta fara gluten poate duce la cresterea semnificativa a valorii nutritive si  a calitatilor antioxidante ale alimentatiei fara gluten. Are efecte benefice asupra metabolismului. Acest fapt este explicat de cantitatea mare de substante nutritive.

Poate ajuta si in dietele de slabit pentru ca este bogata in fibre, proteine si are un indice glicemic scazut.

Chiftelute-de-quinoa-cu-branza-feta-si-masline

Cum se gateste quinoa?

Ea poate fi gatita ca orezul. Puneti quinoa si apa intr-o cratita, aduceti apa la temperatura de fierbere, opriti apoi focul, acoperiti cratita cu un capac si lasati-o asa aproximativ 15 minute. Pentru a o prepara cat mai bine trebuie sa folositi mai putina apa.

Raportul este de 1,25 cesti de apa la 1 ceasca de quinoa. Daca veti respecta acest raport atunci veti obtine o quinoa pufoasa, de fiecare data. Adaugati apoi aproximativ 1/4 lingurita de sare la fiecare cana de quinoa uscata. Se pot adauga si alte plante aromatice in timpul gatirii, cum ar fi un catel de usturoi zdrobit, o crenguta de rozmarin proaspat sau cateva boabe de piper negru, putin cimbru.

Quinoa poate fi gatita si in cuptor pentru o aroma speciala. Este un fel de mancare gustos, mai ales daca il gatiti cu bulion in loc de apa si adaugati o frunza de dafin in oala. Poate fi servit alaturi de o portie de tocana sau peste copt.

Puteti folosi quinoa si la prepararea unui mic dejun delicios si nutritiv care va asigura energia necesara desfasurarii activitatilor zilnice. Se lasa in apa seara, iar dimineata se poate fierbe in lapte, se indulceste cu miere si se adauga fructe proaspete.

Retete cu quinoa:

Referinte:

1.https://authoritynutrition.com/11-proven-benefits-of-quinoa/

Sursa foto: https://pixabay.com/en/pan-quinoa-colorful-vegetables-1832926/

Te-ar mai putea interesa si:

Comentarii 3

  1. Pingback: Cereale fara gluten cu beneficii extraordinare pentru sanatate | Celiaci.ro

  2. Pingback: Slabiciune musculara - simptom al intolerantei la gluten | Celiaci.ro

  3. Pingback: Fibrele alimentare si importanta lor in alimentatie | Celiaci.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *