constipatia

Constipatia. Cum o poti trata?

Constipatia poate avea multe cauze, precum dieta saraca in fibre, consumul redus de apa sau stilul de viata sedentar, insa aceasta poate fi si un simptom declansat de anumite boli autoimune, precum, intoleranta la gluten sau hipotiroidia.

Intr-o digestie normala, evacuarea resturilor alimentare are loc dupa ~24 de ore de la masa. Totusi, exista persoane care, fara a fi bolnave, au un scaun la 48 de ore, fara a putea fi considerate constipate. Constipatia poate fi definita drept evacuarea scaunului dupa mai mult de 48 de ore.

Constipatia este adesea cronica, adica de durata si nedureroasa. Se deosebeste de constipatia dureroasa, care uneori alterneaza si cu perioade de diaree sau apare la persoane care au avut un scaun normal.

Constipatia se datoreaza de cele mai multe ori intarzierii prezentarii la toaleta atunci cand apare nevoia de a avea scaun. Aceasta senzatie este declansata de sosirea materiilor fecale in ultima portiune a intestinului gros producand o destindere a acestuia. Amanarea eliminarii scaunului atunci cand apare aceasta senzatie va face ca nevoia sa devina din ce in ce mai slaba si mai rara, ducand in timp la aparitia constipatiei.

avantajele consumului de paine

Photo by Chris Lawton on Unsplash

Nu numai amanarea mersului la toaleta poate duce la constipatie, ci si o alimentatie nepotrivita. In mod normal, scaunul este format preponderent din resturile alimentare neabsorbite in intestin. Aceste resturi stimuleaza peretele intestinal ducand la executarea miscarilor de evacuare.

O alimentatie formata din fainoase, dulciuri, carne si branza si fara legume si fructe consumate zilnic, deci saraca in fibre vegetale, va duce la lenevirea intestinului si intarzierea evacuarii. Acesta este si un motiv pentru care vara si toamna constipatia este mai rara, tocmai datorita alimentatiei mai bogate in fructe si legume.

Constipatia mai poate fi declansata si de slabirea puterii de evacuare a materiilor fecale. Aceasta depinde de forta de contractie a muschilor abdominali care marind presiunea in interiorul abdomenului, determina evacuarea scaunului.

Exista boli in care se produce slabirea fortei de contractie a acestor muschi, astfel constipatia este des intalnita in cazurle de obezitate, sarcini repetate, slabire mare si brusca. In cazurile de constipatie obisnuita, tratarea bolilor care slabesc puterea de contractie a muschilor abdominali este extrem de importanta.

In cele mai multe cazuri constipatia poate fi inlaturata prin prezentarea regulata la toaleta atunci cand apar senzatiile specifice si printr-o dieta sanatoasa, care sa furnizeze intestinului suficiente fibre pentru a favoriza astfel evacuarea regulata si usoara.

Cand trebuie sa consideram ca avem o problema legata de constipatie si trebuie sa ne prezentam la medic?

Semnele si simptomele constipatiei cronice includ:

  • mai putin de trei scaune pe saptamana
  • scaune moi ce sunt urmate de cele tari
  • crampe (miscari intestinale dureroase)
  • senzatia ca nu s-a golit complet intestinul

Constipatia poate fi considerata cronica daca ati prezentat doua sau mai multe dintre aceste simptome in ultimele trei luni.

Ce afectiuni medicale pot avea ca simptom constipatia?

 1.  Bolile care afecteaza echilibrul hormonilor pot duce la constipatie, precum diabetul, hiperparatiroidismul sau hipotiroidismul.

2. Durerea cronica. Persoanele care sufera de durere cronica si iau frecvent calmante pot avea probleme legate de constipatie, stiut fiind faptul ca analgezicele au acest efect secundar. In cazul durerilor de stomac

3.  Probleme cu nervii din jurul colonului si din rect. Problemele neurologice pot afecta nervii care comanda muschii din colon si rect.  Acesti muschi se contracta si astfel materiile fecale se misca prin intestin pana la eliminare. Daca persoana sufera de afectiuni neurologice cum ar fi neuropatia autonoma, scleroza multipla, boala Parkinson atunci muschii intestinelor nu se misca normal si eliminarea resturilor alimentare este incetinita.

Risc de cancer intestinal pentru celiacii care nu urmeaza dieta fara gluten

Cum sa rezolvam in mod natural constipatia?

1.    Uleiul de masline pur este mai mult decat o grasime sanatoasa, acesta poate ajuta la ameliorarea constipatiei. Acest ulei stimuleaza sistemul digestiv si va ajuta sa eliminati zilnic resturile din colon si astfel sa preveniti constipatia.

Indicatii:

Dimineata se consuma pe stomacul gol, combinatia de ulei de masline si suc de lamaie de mai jos. Sucul de lamaie actioneaza de asemenea ca un stimulent pentru colon.

  • 1 lingura de ulei de masline
  • lingurita de suc de lamaie (optional)

2. Apa calda amestecata cu suc de lamaie

Se bea dimineata pe stomacul gol si aproape imediat stimuleza miscarea muschilor intestinali.

Indicatii:

  • 1 lamaie proaspata
  • 1 ceasca apa calda

3.    Seminte de susan

Compozitia uleioasa a semintelor de susan hidrateaza intestinele, ceea ce poate ajuta in cazul scaunelor uscate. Puteti adauga semintele si in salate.

Secara, orzul, graul - cereale de care trebuie sa te feresti si motivele pentru care iti pot face rau!

4. Menta si ghimbirul sunt recomandate in cazul pacientilor cu probleme digestive. Menta contine o substanta numita mentol, care are un efect antispasmodic si relaxeaza muschii din tractul digestiv. Ghimbirul este o planta care „incalzeste” si accelereaza  digestia lenta. Pus in ceai va stimula digestia si va ajuta la scaderea constipatiei.

5. Papadia este, de asemenea, un laxativ bland si care are si proprietati detoxifiante.

6. Cafeaua bauta de dimineata pe stomacul gol. Cafeaua este un bun laxativ cu efect rapid si in acelas timp este si un bun diuretic.

7. Bicarbonatul de sodiu. Acesta reactioneaza cu acizii din stomac favorizand miscarile intestinului si curatand colonul.

Indicatii:

Amestecul de mai jos functioneaza si in cazul aciditatii crescute si durerilor usoare la nivelul stomacului.

  • o lingurita de bicarbonat de sodiu si un sfert de ceasca de apa calda.

cereale fara gluten

8. Prunele uscate. Se pun de seara intr-un pahar cu apa 3-4 prune uscate. Dimineata se bea apa din pahar si se mananca prunele. Rezultatul este garantat.

9. Consuma alimente ce contin fibreConsuma alimente precum: mere, spanac, broccoli, conopida, varza de Bruxelles, seminte de floarea soarelui, nuci, alune, migdale, etc.

10. Uleiul de ricin. Acesta ajuta foarte mult persoanele care sufera de constipatie si este in general sigur pentru oameni, dar nu trebuie depasita doza recomandata.

Regim pentru tratarea constipatiei

Regimul va trebui sa cuprinda:

  • multe lichide reci care sa declanseze contractiile intestinale;
  • alimente bogate in celuloza, care maresc bolul fecal si usureaza fermentatia;
  • dulciuri concentrate (miere, dulceata, gem) care favorizeaza producerea fermentatiilor intestinale;
  • o cantitate crescuta de grasimi pentru a excita secretia si excretia bilei si implicit contractiile intestinului;
  • alimente bogate in vitamina B1, ca drojdia de bere si painea neagra.

Reguli de alimentatie in constipatie:

  1. Dimineata se va lua pe stomacul gol (daca bolnavul nu este obez) o lingurita de miere si un pahar de apa.
  2. Masa de dimineata se va lua cu regularitate.
  3. Se va manca incet si se va mesteca bine.
  4. Se vor lua sase mese mici pe zi; este obligatoriu cel putin la una sau doua din cele sase mese sa nu lipseasca legumele si fructele crude.
  5. Fructele se vor consuma si intre mese.

Alimente indicate in constipatie:

Bauturi: reci, in special baute dimineata pe stomacul gol; suc de fructe, de legume, ceai de macese.

Supe: supe cu lapte, borsuri de zarzavat, de carne, de peste cu legume taiate in bucati mari sau ciorbe acrite cu zeama de varza murata.

Carne: carne grasa, gatita cu legume.

Paine: cel putin 200 grame pe zi.

Peste: peste gras.

Oua: omleta, ochiuri sau oua fierte.

Branzeturi: fermentate, grase sau sarate.

Zarzavaturi si legume de orice fel, in special ca salate de cruditati, date ppe razatoare sau fierte in ciorbe, borsuri sau sub forma de legume asortate, legume pane sau in mancaruri, cartofi sub orice forma; leguminoase si fasole (linte, mazare, fasole)

Fructe: crude, de orice fel, consumate cu coaja, dulci, mai ales fructe cu samburi, cirese, corcoduse, caise, prune, piersici, zmeura, fragi (se vor consuma fara restrictii la mese si intre mese, pe stomacul gol).

Fructe uscate: prune inmuiate de cu seara in apa sau compot de fructe uscate, curmale, stafide, fructe oleaginoase (nuci, alune, migdale, smochine).

Alimente contraindicate in constipatie:

Bauturi: bauturi calde, ciocolata calda, cacao cu apa, ceai de menta, vin rosu, suc de afine, lapte.

Supe: de fainoase, in mod special cea de orez, supa de morcovi, supa simpla de carne.

Carne: slaba fripta sau fiarta in cantitati mari;

Branzeturi: cas si urda nesarata, branza de vaci proaspata.

Paine: alba, prajita.

Fainoase: budinci de orez, de macaroane;

Legume: piure de morcovi, sufleu de morcovi cu branza.

Fructe: piure de gutui, gutui coapte, sucuri de afine sau compot strecurat de afine.

Deserturi: ciocolata, crema de cacao cu amidon, peltea de gutui;

Sursa foto: https://pixabay.com/en/plumber-frog-loo-p%C3%B6mpel-repair-1160822/ CC0 Public Domain. Editorial use only. No attribution required.

Te-ar mai putea interesa si:

Comentarii 2

  1. Pingback: Colita | Simptome. Tratament. Plan de masa si dieta.

  2. Pingback: Alimentatia in sarcina - Mami si copilul

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *