Secara, orzul, graul - cereale de care trebuie sa te feresti si motivele pentru care iti pot face rau!

Secara, orzul, graul – cereale de care trebuie sa te feresti si motivele pentru care iti pot face rau!

In ziua de astazi, cerealele cel mai des cultivate si consumate de populatia globului sunt porumbul, orezul si graul. Mai sunt insa si alte cereale ca orzul, ovazul, sorgul, meiul, secara care sunt mai putin cultivate pentru consum.

Graul iti poate face rau? Dar orzul si secara? De ce?

Raspunsul este cat se poate de simplu. Exista anumite situatii si persoane pentru  care consumul acestora poate face mai mult rau decat bine:

  1. Sunt modificate genetic – nu trebuie sa uitam ca graul din zilele noastre nu mai este graul pe care-l mancau, de exemplu, in antichitate soldatii romani. Versiunea moderna a graului a fost modificata genetic in scopul de a fi rezistent la daunatori si astfel pentru a obtine recolte mai mari. Acest obiectiv a fost atins de catre cercetatori dar, din nefericire, se pare ca aceasta varianta moderna a graului, unora le genereaza o reactie autoimuna in organism. Inflamatia care apare in corpul acestora duce, in timp, la aparitia bolilor cronice autoimune.
  2. Se folosec ierbicide. Un alt aspect de care trebuie sa tinem cont este acela ca in zilele noastre se folosesc numeroase ierbicide pentru a distruge buruienile. Dintre acestea cel mai des folosit, dar periculos, pentru ca se aplica aproape de momentul recoltarii, este gliofosatul. Deoarece, de cele mai multe ori, fermierii aplica excesiv acest ierbicid, acesta poate ajunge accidental in alimentele pe care le consumam. Exista studii(1) care arata ca gliofosatul poate provoca boli grave, inclusiv cancer.
  3. Contin gluten. Toate aceste trei cereale contin gluten. Prin modificarea genetica a acestor cereale s-a urmarit si cresterea continutului de gluten si amidon. Cea mai cunoscuta problema pe care o provoaca glutenul persoanelor ce au sensibilitate la aceasta proteina, este boala celiaca. In cazul acestor persoane, glutenul declanseaza o reactie autoimuna. Aproximativ 30-40% dintre oameni au baza genetica pentru a dezvolta boala celiaca, dar numai aproximativ 1-3% dintre acestia se imbolnavesc. Nu se stie de ce, dar se pare ca are o mare influenta microbiomul intestinal. Majoritatea oamenilor stiu ca boala celiaca necesita evitarea absolut stricta a glutenului. Cu toate acestea, este gresita ideea altora, care considera ca daca boala celiaca nu s-a manifestat, sunt perfect sanatosi. Pot avea sensibilitate la gluten non-celiaca. In aceste cazuri, desi nu sunt prezente simptomele abdominale, totusi, in timp poate duce la aparitia unor boli grave.

Care dintre cereale sunt mai bune pentru calitatile lor nutritionale?

In principiu toate cerealele sunt bune dar in forma lor integrala, adica daca nu li s-a indepartat invelisul exterior si nici germenii. In 1986, Michel Montignac, in prima sa carte, explica care este diferenta dintre faina integrala si faina obtinuta prin prelucrare excesiva a cerealelor si anume acesta afirma ca faina integrala este acea ”faina care nu a fost rafinata si care nu a pierdut calitatile componentelor cerealelor din care a fost facuta„.

Pentru a avea un indice glicemic cat mai scazut, la fabricarea aluatului de paine nu este suficient sa se foloseasca doar faina integrala ci si drojdia sa fie naturala, iar procesul de fabricare a painii sa fie cat mai lent posibil (mai mult de 6 ore). Fie ca este paine facuta din faina de secara sau grau, painea va avea un indice glicemic scazut, numai daca sunt respectate aceste conditii.

Cu ce putem inlocui aceste cereale? Ce fel de cereale poate manca o persoana care are intoleranta la gluten?

Exista numeroase cereale care nu contin gluten, cum ar fi:

  1. Quinoa, contine proteine de cea mai buna De asemenea, este bogata in zinc, magneziu si fier.
  2. Meiul este o alta sursa buna nutritionala,care contine multe vitamine B, incluzand niacina, tiamina, folatul si B6, precum minerale ca fierul, magneziul si zincul.
  3. Sorgul contine cantitati comparabile de proteine cu cele din grau, fiind o  sursa buna de zinc si fier. Sorgul este o cereala ce rezista bine in conditii de seceta si de aceea este cultivata mai mult in Africa si in unele parti ale Asiei. In aceste zone sorgul este in primul rand un produs alimentar uman, in timp ce in Statele Unite se utilizeaza in principal pentru hrana animalelor. Sorgul aduce importante beneficii sanatatii oamenilor. Astfel, acesta imbunatateste sanatatea sistemului digestiv, asigura rezistenta oaselor, stimuleaza productia de celule rosii si creste nivelul de energie din organism
  1. Teff-ul contine mai mult calciu decat oricare alta cereala si este indicat in dieta pacientilor caree nu au acest mineral important din cauza intolerantei la lactoza. Aceasta cereala este cultivata in sudul Africii si este un ingredient des folosit in retetele etiopiene.

Acestea sunt doar cateva cereale care pot inlocui produsele obtinute din faina de grau,orz si secara, iar lista poate continua.

Referinte:

  1. http://www.mdpi.com/1099-4300/15/4/1416
  2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3496881/

Te-ar mai putea interesa si:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *