tapioca budinca

Tapioca – ajutor de nadejde in bucataria fara gluten

Ruxandra Micu Articole, Stil de viata Lasa un comentariu

Ce este tapioca?

Tapioca este amidonul extras din radacina de cassava (manioc). Radacina de cassava este originara din America de Sud.

Exista doua tipuri de Cassava: dulce si amara. Cassava dulce este comestibila si nu prezinta nici un risc, in timp ce Cassava amara contine cianide care sunt periculoase pentru sanatatea oamenilor. Pentru a putea fi comestibila ea este supusa unui proces de eliminare a cianidelor.

Tapioca este comercializata sub forma de faina, fulgi sau perle.

13043461_1686181368303031_8812233099742440949_n

Este important de stiut ca tapioca  sub forma de faina (pulbere) este diferita de faina de cassava. Diferenta o face modul in care se obtin cele doua. Faina de cassava  se obtine prin uscarea radacinii si apoi macinarea acesteia, in timp ce procesul de extragere al amidonului din radacina este mult mai complex.

Pentru ca este un produs alimentar uscat, ea poate fi pastrata un timp mai indelungat, dar numai intr-un loc uscat ferita de caldura si umezeala.

tapioca perle

Ce beneficii aduce sanatatii tapioca?

Tapioca este deosebit de valoroasa pentru sanatatea noastra, datorita faptului ca:

  1. Nu contine gluten. In cazul celor care au intoleranta la gluten, este o alternativa ideala la faina de grau, alba. Ea poate fi folosita pentru ingrosarea supelor, sosurilor sau a umpluturilor pentru placinte.
  2. Nu contine colesterol. Colesterolul ridicat este cauza principala a aterosclerozei, adica a depunerii pe peretii vaselor de sange a unui strat de grasime care, in timp, poate provoca infarctul miocardic sau accidentul vascular cerebral.
  3. Este o sursa buna de fier. Fierul are un rol important in procesul de producere a celulelor de sange. Deficitul de fier poate duce la anemie. Aceasta se manifesta prin oboseala, scadere in greutate, iritabilitate sau dureri de cap. Un barbat trebuie sa consume zilnic peste 8 miligrame de fier. Femeile cu varsta sub 50 de ani au nevoie de 18 miligrame de fier pe zi. O jumatate de cana de tapioca asigura intre 7 si 15 procente din necesarul zilnic.
  4. Este usor de digerat se de aceea este recomandata de nutritionisti in cazul acelor pesoane care sufera de sindromul intestinului iriatbil sau diverticulita.
  5. Ajuta persoanele subponderale sa ia in greutate datorita continutului ridicat de calorii. De cele mai multe ori uitam ca exista si persoane al caror metabolism prea rapid nu le permite sa se ingrase, iar acestea se lupta sa-si mentina greutatea in limite normale. O solutie pentru acestea ar fi introducerea in dieta a retetelor care au ca ingredient tapioca si asta pentru ca tapioca are 129 calorii la 100 grame.
  6. Ajuta persoanele hipertensive sa-si mentina in limite normale tensiunea arteriala. Tapioca contine in primul rand potasiu in afara de calciu si magneziu. Potasiul are rolul de a scadea presiunea din artere, pentru ca peretii arterelor se relaxeaza in loc sa se contracte.

Cum putem folosi tapioca in dieta fara gluten?

Tapioca poate fi folosita ca ingredient in numeroase retete. Astfel, daca doriti sa coaceti o prajitura in cuptor puteti folosi tapioca pulbere impreuna cu alti  inlocuitori de faina fara gluten, cum ar fi amidonul din cartofi, faina de orez sau faina de porumb. In felul acesta puteti crea textura si aroma potrivite pentru fiecare reteta. Aceste amestecuri de faina pot fi folosite pentru prajituri, biscuiti, clatite, vafe, paine, biscuiti si multe alte produse de panificatie.

Aluaturile din fainuri fara gluten au o consistenta diferita fata acelea cu gluten. Din cauza ca le lipseste glutenul, care are rolul de a da elasticitate aluatului, acestea sunt mult mai fragede si se rup usor ingreunand manipularea lor (de exemplu la intinderea cu facaletul). Tapioca face ca aluatul sa fie mai elastic, sa se rumeneasca mai repede, crusta sa fie mai crocanta.

O alta modalitate de a folosi tapioca este la ingrosarea sosurilor pentru paste. Aceste sosuri isi pastreaza textura atunci cand sunt inghetate si dezghetate ulterior.

In concluzie, tapioca poate fi inclusa intr-un plan de alimentatie sanatoasa, cum ar fi dieta fara gluten insa nu trebuie consumata decat in cantitati mici si asta din cauza continutului mare de calorii. De exemplu, atunci cand este folosita la prepararea dulciurilor, anumite ingrediente din retete trebuie inlocuite  cu unele cu un continut scazut de calorii.  Astfel, zaharul se poate inlocui cu stevia, iar laptele si smantana cu laptele de migdale. Trebuie sa gasiti solutii alternative „mai usoare” pentru organism.

Referinte:

  1. http://guyanachronicle.com/2014/09/29/the-wonder-that-is-cassava
  2. http://drhealthbenefits.com/food-bevarages/staple-food/benefits-of-tapioca

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *