Deficienta de vitamina B12

Deficienta de vitamina B12 | Simptome. Tratament.

Roxana Micu Articole, Sanatate 1 Comment

Celiacii, veganii si persoanele cu probleme digestive prezinta un risc crescut de a avea deficienta de vitamina B12. Afla mai multe despre simptome si tratament, in acest articol. 

Vitamina B12 este o sursa de energie pura. Ea este deosebit de importanta pentru un creier sanatos si de asemenea pentru sistemul imunitar. Vitamina B12 nu este insa, ca alte vitamine. Aceasta se gaseste preponderent in produsele de origine animala, cum ar fi ouale, carnea, fructele de mare si produsele lactate, dar si in unele surse vegetale, precum algele.

Studiile arata ca pana la 15% dintre oameni nu-si asigura o cantitate suficienta de vitamina B12 din dieta. Printre acestia cei mai predispusi sunt vegani, cei care sufera de boala celiaca sau cei care se confrunta cu diverse probleme de digestie.

13043461_1686181368303031_8812233099742440949_n

Care sunt simptomele deficientei de vitamina B12?

  • oboseala extrema
  • lipsa de energie sau letargie
  • senzatie de lesin
  • durere de cap
  • tiuit in urechi
  • lipsa poftei de mancare
  • ulceratii bucale
  • probleme de vedere
  • modificari ale dispozitiei, iritabilitate, depresie sau psihoza
  • simptome de dementa

B12 se gaseste  in mod natural in produsele de origine animala. Prin urmare, daca dieta este formata in mare parte din alimente de origine vegetala, cum ar fi fructele si  legumele, riscul deficientei de vitamina B12 creste. De asemenea, pe masura ce inaintezi in varsta, stomacul produce mai putin acid, iar acidul din stomac este esential pentru absorbtia de B12.

DEFICIENTELE DE VITAMINE SI MINERALE LA PACIENTII CU BOALA CELIACA >>>

De ce ne este atat de necesara vitamina B12?

Corpul uman are nevoie de B12 pentru a produce celulele rosii din sange, nervii, ADN-ul si, nu in ultimul rand, are un rol important in sustinerea functiilor organismului uman. Vitamina B12  este implicata in in producerea tecii de mielina din jurul nervilor cu rol in transmiterea impulsurilor nervoase.

Vitamina B12 este un co-factor necesar pentru producerea ADN-ului, materialul genetic care sta la baza intregii vieti. Acest proces mai necesita  si acid folic precum si vitamina B6.  Lipsa oricaruia dintre aceste  elemente poate crea probleme.

Necesarul zilnic de B12 este de  2,4 micrograme.  Din pacate, vitamina B12 nu poate fi produsa de catre organism si trebuie obtinuta din alimente sau suplimente.

Suplimente de vitamine si minerale recomandate in dieta fara gluten

Din ce cauza apare deficienta de vitamina B12?

Deficienta de B12 apare atunci cand oamenii se confrunta cu diverse afectiuni cum ar fi:

  • Gastrita atrofica. Aceasta este o boala destul de grava in care mucoasa stomacului se subtiaza si poate duce chiar la cancer gastric.
  • Anemia pernicioasa. Aceasta afectiune  ingreuneaza absorbtia de vitamina
  • Interventiile chirurgicale in urma carora este indepartata o parte din stomac sau din intestinul subtire.
  • Alte afectiuni care afecteaza intestinul subire cum ar fi boala Crohn, boala celiaca sau prezenta  unui parazit.
  • Consumul exagerat de alcool
  • Afectiuni ale sistemului imunitar, cum ar fi boala Graves sau lupusul.
  • Utilizarea pe termen lung a pansamentelor gastrice, deoarece acidul din stomac are un rol determinant in descompunerea proteinelor animale care au vitamina B12.

Cum putem preveni deficienta de vitamina B12?

Majoritatea oamenilor pot preveni deficienta de B12 prin consumul  de carne, fructe de mare sau de produse lactate si oua.

Sfaturi pentru alegerea unei diete corecte care sa va asigure necesarul zilnic de vitamina B12

  1. Adauga carne slaba la dieta ta. Carnea de vita, ficatul de vitel precum si carnea de vanat sunt surse de vitamina B12.  De asemenea puteti consuma creveti, scoici si
  1. Consuma cereale fortificate cu vitamina B12. Verificati cu atentie etichetele de pe cutiile de cereale deoarece nu toti producatorii adauga vitamina B12.
  1. Consuma alimente din soia si bauturi imbogatite cu vitamina B12. Exista mai multe branduri de lapte de soia si tofu imbogatite cu vitamina B12.
  1. Consuma produse lactate si oua. Aceste alimente sunt surse naturale de vitamina B12.
  1. Includeti in dieta alimente bogate in vitamina B6 deoarece aceasta este necesara pentru absorbtia si stocarea de vitamina B12. Spanacul, nucile, carnea de pasare, avocado, bananele si orezul brun sunt surse de vitamina B6.
  1. Evita consumul de alcool: Nu consuma mai mult decat cantitatea recomandata de o portie pe zi pentru femei si maxim doua pentru barbati.
  1. Bea suc de afine: Un studiu (1) publicat în 2005, a indicat faptul ca sucul de afine poate ajuta procesul de absorbtie de vitamina B12.
  1. Foloseste piper din belsug la condimentarea mancarii. Piperina, o substanta ce se gaseste in piperul negru, poate imbunatati absorbtia de substante nutritive cum ar fi vitamina B12.
  1. Ia suplimente cu B12 zilnic. Acest lucru este recomandat persoanelor ce nu consuma alimente de origine animala.

Deficientele de vitamine si minerale la pacientii cu boala celiaca

Informatii utile despre vitamina B12:

1.    Vitamina B12 este o vitamina solubila in apa, la fel ca toate celelalte vitamine B. Aceasta inseamna ca se poate dizolva in apa si este transportata prin sange.  De asemenea este cunoscut faptul ca in organismul uman se poate stoca vitamina B12 un timp de pana la patru ani, iar daca vitamina B12 este in exces sau nedorita, aceasta se va elimina prin urina.

2.    Vitamina B12 este vitamina cea mai mare si cea mai complexa din punct de vedere structural. Aceasta vitamina se gaseste in mod natural in produsele din carne si poate fi produsa numai prin sinteza de fermentatie bacteriana.

3.    Vitamina B12 este cruciala pentru mentinerea creierului sanatos si este, de asemenea, deosebit de importanta pentru fiecare celula a organismului uman, inclusiv pentru celulele sangelui si ale sistemului nervos. Ficatul o stocheaza pentru noi, deci chiar si atunci cand nu o primim in fiecare zi, nu suntem in pericol de deficienta pentru o buna perioada de timp.

4.    O caracteristica speciala a vitaminei B12 este modul in care aceasta este absorbita. Pentru o buna absorbtie a acesteia, stomacul trebuie sa secrete suficient acid gastric plus enzima digestiva numita „pepsina”. Odata ce este liber, nutrientul trebuie sa se combine cu o proteina cunoscuta ca „factor intrinsec” secretat de mucoasa stomacului, care o protejeaza in timp ce este transportata in intestinul subtire pentru absorbtie. Daca stomacul este sanatos, iar pancreasul functioneaza bine si produce cantitatea necesara de enzime pancreatice atunci vitamina B12 va fi absorbita corect in organismul uman.

 Iata cativa din factorii ce pot duce la o absorbtie redusa a vitaminei B12.

  • Varsta de peste 50 de ani (daca nu exista suficient acid gastric)
  • Consumul de alcool (in special cel foarte „tare” duce la inflamarea stomacului, care afecteaza digestia)
  • O dieta saraca in substante nutritive
  • Graviditatea
  • Hipotiroidismul
  • Un sistem gastro-intestinal bolnav
  • Probleme cu pancreasul
  • Anemia pernicioasa (afectiune care produce o lipsa a factorului intrinsec)
  • Operatii chirurgicale prin care se indeparteaza o parte din stomac sau din intestinul subtire
  • Boli inflamatorii ale a intestinului
  • Tulburari autoimune
  • Utilizarea pe termen lung a medicamentelor care reduc acidul gastric (antiacide)

Deficienta de vitamina D si boala celiaca

Ce ar trebui sa stim in plus despre vitamina B12?

  1. Vitamina B12 este implicata in procesul de producere celulelor rosii din sange, mentinerea unui sistem nervos sanatos si transformarea alimentelor in energie. De asemenea, ajuta la reglarea sistemului imunitar si asigura o stare de spirit, optima. Controleaza nivelul de control al homocisteinei. Un nivel crescut de homocisteina este asociat cu aparitia bolilor cardiace. Majoritatea oamenilor care mananca carne, peste, oua si produse lactate vor obtine suficienta vitamina B12 din acestea, in schimb veganii  si vegetarienii sunt sfatuiti sa manance alimente fortificate si sa ia suplimente zilnic.
  2. Autoritatea Europeana pentru Siguranta Alimentara recomanda in general 4 mcg pe zi, pentru  femeile gravide 5 mcg pe zi, iar in perioada alaptarii  5,0 mcg pe zi.
  3. Persoanelor cu probleme de absorbtie trebuie sa li se administreze B12 sub forma injectabila. Aceasta trebuie administrata de sase ori in doua saptamani, iar apoi tratamentul se repeta o data la trei luni. Normele NHS spun ca cei care prezinta simptome neurologice ar trebui sa primeasca un tratament cu vitamina B12 mai frecvent.
  4. Persoanele ce sufera de afectiuni ale stomacului si ale intestinului subtire, cum ar fi boala celiaca si boala Crohn, sau care au suferit interventii chirurgicale, nu pot absorbi vitamina B12 din alimente pentru a mentine o cantitate suficienta in organism, astfel incat functia cognitiva este considerabil redusa. Deficienta timpurie a vitaminei B12 ar putea fi singurul simptom initial al acestor tulburari intestinale si poate fi urmata de dementa. Cercetatorii au studiat si studiaza si in prezent o posibila legatura dintre deficitul de vitamina B12 si dementa. Un deficit al vitaminei B12 determina o acumulare de homocisteina in sange si acest lucru poate afecta grav starea de sanatate. Se pare ca aceste studii au aratat in mod clar ca poate exista o asociere intre nivelele crescute de homocisteina si incidenta bolii Alzheimer si a dementei. Un nivel scazut de vitamina B12 a fost, de asemenea, asociat cu instalarea declinului cognitiv.
  5. Vitamina B12 poate interactiona cu anumite medicamente si astfel este afectatat in mod negativ nivelul de acesteia din organism.

Asemenea multor vitamine si aceasta vitamina este importanta pentru oameni. In concluzie, nu va neglijati dieta. O dieta completa si complexa va poate asigura o cantitate suficienta de B12, astfel incat starea voastra de sanatate sa nu fie afectata.

Referinte:

  1. Patrick Massey, “Cranberries Might Increase the Absorption of Vitamin B12,” Daily Herald, November 21, 2005;
  1. Watanabe F, Yabuta Y, Tanioka Y, et al. Biologically active vitamin B12 compounds in foods for preventing deficiency among vegetarians and elderly subjects. J Agric Food Chem  2013;61:6769-75.

Comments 1

  1. Pingback: Suplimente de vitamine si minerale recomandate in dieta fara gluten | Celiaci.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *