Alimentatia in boala celiaca

Alimentatia in boala celiaca

Roxana Micu Articole, Stil de viata Lasa un comentariu

Afla mai multe despre alimentatia in boala celiaca, ce alimente trebuie evitate si ce trebuie sa contina o dieta fara gluten corecta. 

Daca vrem sa  controlam noi boala celiaca si nu sa ne controleze aceasta boala pe noi, problema principala nu este atat de mult despre alimentele pe care ar trebui sa le mancam ci despre acelea pe care trebuie sa le evitam. In primul rand, citeste mai multe despre dieta fara gluten aici. Articolul de mai jos iti va completa cunostintele legate de alimentatia in boala celiaca.

Cereale fara gluten

  • Amaranth. Aceasta cereala este originara din Mexic si are un continut ridicat in fier, calciu si fibre. Acesta se poate consuma intreg sau macinat sub forma de faina. Amaranthul are un gust usor dulce, de nuca.
  • Hrisca– este o alta cereala ce contine mangan, cupru, magneziu, fibre si fosfor. Hrisca este disponibila prajita sau neprajita precum si sub forma de faina. Hrisca prajita are un gust de nuca, dar neprajita gustul este mult mai subtil.
  • Orezul.  Valoarea nutritionala a orezului poate varia semnificativ in functie de tipul de orez. Cele mai raspandite soiuri sunt orezul alb si cel brun . Orezul are un gust neutru, dar exista atat de multe soiuri de orez ce pot avea arome unice.
  • Maniocul. Maniocul  este a treia cea mai mare sursa de carbohidrati  dupa orez si porumb.
  • Porumbul.  Acesta poate fi consumat in foarte mule feluri, dar cel mai popular fel de mancare este mamaliga. Boabele de porumb sunt uscate si apoi macinate. Malaiul astfel obtinut se fierbe in apa cu sare. Gustul porumbului este dulce acrisor.
  •  Sorgul-este o cereala, care a fost cultivata in Africa de peste 4000 de ani si  este bogat in fibre, fier si proteine.  Din acesta se obtine  o faina  fara gluten foarte buna
  • Quinoa– este un aliment stravechi din Anzi. Acesta ofera toti cei noua aminoacizi esentiali necesari pentru o sanatate buna, motiv pentru care este considerata un superaliment.  Quinoa are o textura usor crocanta.
  • Meiul. Meiul este bogat in fibre, fier, vitaminele B, mangan, fosfor si magneziu. De asemenea, este foarte alcalin, ceea ce il face usor de digerat. Aroma meiului este delicata, iar  textura poate varia de la crocant la cremos, in functie de modul in care este gatit.
  • Ovazul. Numai daca este etichetat ca fiind fara gluten. Acesta poate fi adesea contaminat.

Tipuri de fibre si importanta lor in alimentatie >>> 

13043461_1686181368303031_8812233099742440949_n

Legume si leguminoase

Toate legumele si leguminoasele sunt in mod natural fara gluten. Iata mai jos cateva legume si leguminoase din care se pot obtine fainuri si amidon, ce pot fi folsite in prepararea retetelor fara gluten.

  • Soia. Este un tip de fasole originara din Asia  care are un continut ridicat de proteine si este folosita ca o alternativa vegetariana pentru multe alimente. In zilele noastre aceasta este disponibila  sub forma de faina, tofu (branza vegetariana), lapte de soia, sos de soia sau ulei. In cazul sosului de soia trebuie sa cititi cu atentie eticheta deoarece poate contine si alte ingrediente ce pot avea gluten.
  • Cartoful. Aceasta leguma atat de raspandita pe glob este o sursa buna de carbohidrati ,  de vitamina B6,  potasiu, cupru, vitamina C, mangan, fosfor, niacina, fibre dietetice si acid pantotenic.
  • Tapioca- este un amidon extras din radacina de manioc. Aceasta poate fi folosita la prajituri, textura fiind crocanta sau cleioasa in functie de reteta.
  • Fasolea- este foarte bogata in proteine si poate fi un substitut minunat de proteine animale. O cana de fasole poate contine intre 5 si la 23 de grame de proteine, in functie de tipul de fasole. Proteinele sunt necesare pentru cresterea si repararea celulelor, precum si construirea la unor structuri puternice in organism. ·

In completarea dietei, celiacul poate sa manance o multime de legume si fructe, pentru a-si putea asigura in mod natural vitaminele, mineralele, fibrele si antioxidantii necesari unei bune functionari a organismului. Dintre acestea mentionam: spanacul, leurda, stevia, laptucile, untisorul, broccoli, varza, sfecla, ceapa, conopida, varza de Bruxelles, anghinarea, fasolea verde, telina, ridichile, macrisul, sparanghelul, avocado, ardeii, castravetii, rosiile, dovleceii, vinetele si lista poate continua.

O dieta completa poate contine si proteine de origine animala precum: oua, peste (somon, cod negru, hering, pastrav sau sardine), crustacee si moluste (creveti, crabi,  homar, scoici, midii, stridii) sau carne de pasare, carne de porc , vita, miel, rata, curcan etc.

Atentie la aditivii din mezeluri!

Un alt aspect care nu trebuie neglijat este acela ca aditivii din mancarea procesata pot contine gluten. Aditivii care pot contine gluten sunt: monoglutamatul de sodiu, amidonul, maltoza, aromele naturale si artificiale, colorantii naturali, sosul de soia, dulciurile, ciocolata, s.a.

Alimente inflamatorii pe care trebuie sa le eviti >>>

Reactivitatea incrucisata – de ce cafeaua, ciocolata si branza iti fac rau >>>

Bauturi fara glutenvezi lista detaliata aici

De asemenea, berea sau bauturile spirtoase obtinute din cereale trebuie evitate din cauza continutului de malt, deoarece acesta este obtinut din orz.

Este nevoie doar de perseverenta si atentie la detalii precum si de rigurozitate in alegerea alimentelor si respectarea dietei fara gluten poate fi un obiectiv usor de atins.

Vezi si:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *