Alimentatia sanatoasa - tratament pentru diabetul de tip 2

Alimentatia sanatoasa – tratament pentru diabetul de tip 2

Alimentatia sanatoasa este cel mai la indemana tratament pentru diabetul de tip 2. Aflati care sunt cauzele acestuia, simptomele si cum sa aveti o dieta corecta. 

Diabetul de tip 2 apare atunci cand organismul devine rezistent la insulina sau atunci cand pancreasul nu mai produce suficienta insulina.

Insulina este un hormon produs de pancreas care are rolul de a scadea cantitatea de zahar din sange. In diabetul zaharat de tip 2, acest proces nu functioneaza bine si astfel zaharul se acumuleaza in sange. Odata cu cresterea nivelului de zahar din sange, celulele beta care produc insulina in pancreas elibereaza tot mai multa insulina, ducand in cele din urma la deprecierea acestora, astfel incat ajung intr-un punct in care nu mai pot produce suficienta insulina pentru a satisface cerintele organismului.

De ce se intampla acest lucru?

Mecanismul care duce la functionarea defectuoasa a organismului uman nu este cunoscut cu exactitate, desi se pare ca excesul de greutate si activitatea fizica redusa sunt considerati factori  de risc care contribuie la aparitia dabetului de tip 2.

Care sunt simptomele diabetului de tip 2?

Diabetul de tip 2 are o evolutie lenta si de cele mai multe ori persoanele afectate de aceasta boala nici nu stiu ca sunt bolnavi. Cunoasterea simptomelor acestei boli ne ajuta sa intelegem cand este cazul sa cerem o consultatie unui medic specialist.

  • Sete si urinare frecvente . Excesul de zahar din sange face ca lichidul să fie scos din tesuturi. Acest lucru poate provoca o sete persistenta asfel incat persoana bolnava bea si urineaza mai mult decat de obicei.
  • Senzatie accentuata de foame. Fara suficienta insulina, care are rolul de a trece zaharul in celule, muschii si organele nu mai pot functiona normal, fiind lipsite de energie. Acest lucru declanseaza o foame intensa.
  • Slabire. In ciuda faptului ca bolnavul mananca mai mult decat de obicei pentru a calma foamea, acesta slabeste. Fara capacitatea de a metaboliza glucoza, organismul utilizeaza „combustibili alternativi” stocati in muschi si grasime. Caloriile sunt pierdute deoarece excesul de glucoza este eliberat in urina.
  • Oboseala. Din cauza faptului ca celulele sunt lipsite de zahar, persoana bolnava oboseste usor.
  • Vedere neclara (retinopatia diabetica). Nivelul crescut al glicemiei poate produce pierderi temporare ale vederii care se remit dupa cateva ore de la revenirea glicemiei in limite normale.
  • Rani sau infectii frecvente cu vindecare lenta. Diabetul zaharat de tip 2 afecteaza capacitatea de vindecare si scade rezistenta organismului in fata infectiilor .
  • Zone de piele de o culoare mai inchisa. Unele persoane cu diabet zaharat de tip 2 au pete inchise la culoare pe piele, de obicei in axile si pe gat. Aceasta afectiune dermatologica, numita acanthosis nigricans , poate fi un semn de rezistenta la insulina .

Poate fi alimentatia tratament pentru diabetul de tip 2?

Da! Amanca mai sanatos pentru a mentine o greutate optima este unul dintre cele mai importante lucruri pe care le puteti face pentru a reduce riscul de diabet zaharat de tip 2.

Ceea ce mananci face diferenta atunci cand suferi de diabet zaharat. Cand iti construiesti dieta trebuie sa te concentrezi asupra carbohidratilor, fibrelor, grasimilor si nu in ultimul rand asupra sarii.  Poate parea greu la prima vedere sa faci alegeri alimentare sanatoase in special dacă nu dispui de timp sau de un buget prea mare si de aceea gasiti mai jos cateva recomandari care sa va ajute in urmarea unei diete mai sanatoase.

  1. Cumparati pentru consum numai alimente sanatoase, adica alimente cu indice glicemic scazut.
  2. Consumati multe legume si fructe proaspete, peste, oua, fasole,seminte
  3. Evitati consumul sucurilor acidulate, a dulciurilor si a chipsurilor sau snacksurilor si veti observa ca economisiti si bani.
  4. Cumparati inteligent. Nu faceti cumparaturi atunci cand va este foame, pentru ca veti fi tentati sa cumparati alimente mai putin sanatoase.
  5. Tineti cont ca fructele si legumele proaspete sunt, de obicei, mai sanatoase decat cele conservate.
  6. Manancati inteligent.Pentru a reduce cantitatea de sare din legumele conservate, scurgeti apa si clatiti-le cu apa proaspata. Puteti face acelasi lucru si pentru a reduce adaosul de zahar in cazul fructelor conservate in sirop (de exemplu la compoturi).
  7. Evitati alimentele procesate, cum ar fi supele sau mancarea congelata semipreparata. Acestea contin adesea cantitati ascunse de zahar. Preparati mai multe mese la domiciliu.

Acestea sunt doar cateva sfaturi de care ar trebui sa tineti cont. Inchei prin a va spune vorbele marelui filozof francez François de la Rochefoucauld,  un fin observator al moravurilor și caracterelor umane: “A manca este o necesitate, a manca inteligent este o arta.” 

Te-ar mai putea interesa si:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *