Cum depistam glutenul

Cum depistam glutenul pe etichetele produselor

Cum depistam glutenul? Citirea etichetelor produselor trebuie sa devina un obicei permanent pentru persoanele care sufera de boala celiaca. Producatorii de produse alimentare  pot schimba ingredientele sau sursele de aprovizionare ale acestora in orice moment. Doar pentru ca brand-ul tau preferat de ketchup, de exemplu, nu continea gluten cu ceva timp in urma, asta nu inseamna ca in prezent  producatorul nu a schimbat ceva din reteta sau furnizorii de materii prime.

La ce ingrediente trebuie sa fim atenti atunci cand citim o eticheta? Cum stim care produse contin gluten?

In primul rand, produsele fara gluten sigure sunt produse de firme cunoscute pe piata de specialitate. In legatura cu acestea nu trebuie sa-ti faci griji. Sunt 100% SIGURE!

Daca  vrei, insa, sa mananci si alte produse, dar pe  care nu scrie „fara gluten” trebuie sa citesti etichetele cu foarte mare atentie si sa urmezi sfaturile de mai jos.

  1. Primul ingredient pe care un celiac trebuie sa-l elimine din dieta sa este graul. Astfel orice produs fabricat din faina de grau, cum ar fi painea, prajiturile, covrigii, biscuitii, pastele si cerealele, trebuie eliminat. Este important de stiut ca exista mai multe varietati de produse din grau cum ar fi: bulgur, cuscus, dur, alac, graham, kamut, seitan si  alte produse din graul comun includ germenii de grau sau uleiul din germeni de grau.
  1. Cand citim eticheta unui produs alimentar procesat trebuie sa fim atenti si la agentii de ingrosare.  Ca agent de ingrosare se foloseste des amidonul (din grau) sau faina din grau. Acesti agenti de ingrosare se intalnesc, din nefericire destul de des,  in sosul de soia, sosurile pentru paste si chiar in produsele lactate cum ar fi branza de vaci, smantana sau iaurtul. De asemenea,  acesti agenti se mai gasesc  si in carnea prelucrata. De exemplu, in carnati sau hamburgeri.

Sfat: Atunci cand gatiti sau faceti prajituri de casa, puteti folosi ca agent de ingrosare amidonul care este obtinut din tapioca, cartofi sau porumb.

  1. Faina de orz nu este folosita foarte des in patiserie, dar poate fi folosita ca agent de ingrosare in supele sau tocanele preparate in fabricile de conserve sau in restaurante. Maltul este cel mai frecvent ingredient obtinut din orz. In concluzie daca cititi pe eticheta la ingrediente cuvantul malt atunci acesta contine gluten. Acelasi lucru putem spune si despre maltoza (zaharul din malt). Din malt se mai produc siropuri, batoane cu proteine, otetul de malt si bineinteles berea.
  1. Secara este un ingredient mai putin folosit decat orzul sau graul, dar se foloseste mai ales in brutarie la fabricarea painii sau a biscuitilor .
  1. Dextrina poate fi facuta din faina din grau.
  1. Proteina vegetala hidrolizata ar putea contine proteine din grau. Aceasta este un aditiv alimentar cu rol de potentiator de aroma.
  1. In general ovazul nu contine gluten, insa daca nu e certificat fara gluten, exista riscul ca acesta sa fie contaminat pe linia de ambalare. Exista un procent foarte mic de bolnavi care prezinta aceleasi simptome neplacute atunci cand consuma ovaz ca si in cazul graului. Explicatia pe care o dau specialistii ar fi ca ovazul este cultivat de obicei alaturi de culturile de grau si se poate contamina incrucisat.

Sfat: Daca observati ca ovazul va provoaca aceleasi simptome ca si graul atunci evitati sa-l consumati!

Ce facem atunci cand eticheta contine ingrediente a caror provenenienta nu o cunoastem?

Atunci cand nu ai cum sa verifici  ingredientele unui aliment sau in cazul in care nu este mentionata lista de ingrediente pe eticheta sfatul meu este: NU CUMPARA!

Adoptarea unui regim strict fara gluten este singurul tratament cunoscut pentru cei care sunt afectati de aceasta boala.

Anumite produse cum ar fi ciocolata sau bomboanele pot avea scris pe eticheta urmatorul mesaj „Poate contine urme de gluten”. Nu trebuie sa neglijam acest mesaj pe care il scriu producatorii pe eticheta, desi ciocolata nu contine gluten. Producatorii sunt obligati sa scrie acest mesaj  pe ambalajul produsului pentru ca exista posibilitatea ca in fabrica, in timpul procesarii, aceasta sa se contamineze de la alte produse ce contin gluten si care au trecut pe aceeasi banda de ambalare.

Desi eliminarea alimentelor ce contin gluten din dieta pare o sarcina dificila , exista din fericire, in afara de alimentele procesate si multe alimente care sunt in mod natural fara gluten! Ma refer in primul rand la fructe, legume, peste, fructe de mare, carne, nuci, etc.

Te-ar mai putea interesa si:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *